Although ethics training is one of the core components of psychiatric education, it is not sufficiently addressed in the curricula of many educational institutions. It is shown that many of the psychiatry residents received no ethics training in both residency and medical school. Predictably, over half of the psychiatry residents had faced an ethical dilemma that they felt unprepared to meet, and nearly all of them indicated ethics education would have helped them to solve this dilemma. In addition to learning about the fundamental topics of ethics like confidentiality, boundary violations, justice, benefience and nonmaleficence, psychiatrists must also learn to deal with other hidden ethical dilemmas which are mostly due to the changing world order. It is obvious that residency training should include a well developed ethics curriculum. However, some still believe that ethical principles cannot be taught and are formed in one's early moral development. Accepting the fact that teaching ethics is difficult, we believe that it is getting easier with the new methods for teaching in medicine. These methods are clinical supervisions, rol-models, case studies, role playing, small group discussions, team based learning and "let's talking medicine" groups which is a useful methods for discussing ethics dilemmas on daily practice and C.A.R.E (Core Beliefs, Actions, Reasons, Experience) which is a special training method for teaching ethics. In this review, the need of ethics training in residency curriculum will be discussed and new methods for teaching ethics will be proposed.
Etik eğitimi psikiyatri eğitiminin çekirdek bileşenlerinden biri olmasına karşın eğitim veren kurumların çoğunun müfredatında yeterince yer almamaktadır. Çoğu psikiyatri uzmanlık öğrencisinin gerek uzmanlık gerek tıp eğitimi içinde hiç etik eğitimi almadığı gösterilmiştir. Öngörülebildiği üzere psikiyatri uzmanlık öğrencilerinin yarısından çoğu, kendilerini hazır hissetmediği bir etik çıkmazla karşılaşmıştır ve neredeyse tamamı etik eğitiminin bu sorunu çözmede yardımcı olabileceğini belirtmiştir. Psikiyatristler gizlilik, sınır ihlali, adalet, yarar sağlamak ve zarar vermemek gibi temel etik konuların yanı sıra çoğunlukla, değişen dünya düzeninden kaynak alan örtük etik çıkmazlarla başa çıkmayı da öğrenmek zorundadırlar. Uzmanlık eğitiminin iyi yapılandırılmış bir etik müfredatı içermesi gerektiği apaçıktır. Öte yandan, bazıları halen etik ilkelerin öğretilemez olduğunu ve bunların kişinin erken ahlak gelişiminde şekillendiğine inanmaktadırlar. Etik öğretmenin zor olduğu gerçeğini kabul etsek de, tıp eğitimi için geliştirilen yeni yöntemler aracılığıyla bunun giderek kolaylaştığına inanıyoruz. Bu yöntemler klinik süpervizyonlar, rol- modellik, olgu çalışmaları, oyunlaştırma, küçük grup tartışmaları, takım çalışmasına dayalı öğrenme ve etik öğretmek için özel yöntemler olan günlük hayattaki etik ikilemlerin tartışıldığı "hekimliği konuşalım" grupları ve C.A.R.E (Temel inançlar, Eylemler, Nedenler, Deneyimler)dir. Bu gözden geçirme yazısında eğitim müfredatındaki etik eğitimi ihtiyacı tartışılacak ve etik öğretmek için yeni yöntemler önerilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 1 Issue: 3 |
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |