Review
BibTex RIS Cite

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tedavisinde Neurofeedback Eğitimi

Year 2019, Volume: 11 Issue: 4, 531 - 546, 25.12.2019
https://doi.org/10.18863/pgy.425501

Abstract

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), dikkatsizlik, hiperaktivite ve dürtüsellik ile ayırt edilen, çocukluk çağının en sık görülen psikiyatrik bozukluklarından biridir. Nörobiyolojik bir hastalık olarak kabul edilen ve tedavi gerektiren bu bozuklukta ilaç tedavileri en etkili tedavi yaklaşımıdır. Buna ek olarak, belirtilerin en iyi şekilde azaltılması ve genel işlevselliğin iyileştirilmesi için ilaç ve farmakolojik olmayan girişimlerin birlikte kullanıldığı tedavi yaklaşımları da önerilmektedir. Neurofeedback, farmakolojik olmayan tedavi yaklaşımları arasında 1970'lerin başından beri DEHB’de bir tedavi stratejisi olarak kendisini göstermektedir. Erken çalışmalar neurofeedback’in etkinliğine yönelik olumlu sonuçlar bildirmektedir. Ancak, iyi tasarlanmış güncel çalışmalar ve meta-analizlerden gelen veriler bu olumlu sonuçlara  şüphe getirmektedir.

References

  • 1

Neurofeedback Training in the Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Year 2019, Volume: 11 Issue: 4, 531 - 546, 25.12.2019
https://doi.org/10.18863/pgy.425501

Abstract

Identified with symptoms of deficits in attention, hyperactivity and impulsivity, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders of childhood and adolescence. With its neurobiological underpinnings, most effective treatment of the disorder has so far been reported as drug therapies. In addition to pharmacological interventions, other non- pharmacological treatment strategies have also been suggested, in order to efficiently improve symptoms and overall functioning. Among nonpharmacological ADHD treatment techniques,Neurofeedback has long been phrased as a treatment strategy for the condition,since early 1970s. Preliminary studies showed that neurofeedback was effective in treatment of ADHD. However, well-designed studies and meta-analyses show that the efficacy of neurofeedback is not clear.

References

  • 1
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychiatry
Journal Section Review
Authors

Ferhat Yaylacı 0000-0002-1360-7771

Handan Özek Erkuran This is me 0000-0003-3775-0211

Fatih Hilmi Çetin 0000-0002-2167-7542

Halil Kara 0000-0002-6128-0136

Publication Date December 25, 2019
Acceptance Date August 24, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 4

Cite

AMA Yaylacı F, Özek Erkuran H, Çetin FH, Kara H. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tedavisinde Neurofeedback Eğitimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry. December 2019;11(4):531-546. doi:10.18863/pgy.425501

Creative Commons License
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.