Amaç: Geçmiş çalışmalar aidiyet ihtiyacının bazı duygusal ve bilişsel mekanizmaları açıklayabildiğini öne sürmektedir. Bununla birlikte, hangi bilişsel ve duygusal mekanizmaların aidiyet ihtiyacı tarafından yordanabileceği ve bu ilişkinin farklı kişilik özelliklerine göre değişip değişmediği yeterince açık değildir. Bu çalışmanın genel amacı, aidiyet ihtiyacı ile bilişsel esneklik arasındaki ilişkide duygu ve kişilik özelliklerin rolünü bir model aracılığıyla incelemektir.
Yöntem: Araştırmanın katılımcı grubunda 446’sı kadın, 273’ü erkek olmak üzere toplam 719 üniversite öğrencisi yer almaktadır (M ± SSyaş = 21,38 ± 1,97). Veri Toplama Araçları, Standart Bilgi Formu, Bilişsel Esneklik Ölçeği, Aidiyet İhtiyacı Ölçeği, beş Faktör Kişilik ölçeği, Pozitif ve Negatif Duygudurum Ölçeği’dir.
Bulgular: Aracılık analizi aidiyet ihtiyacının olumsuz duygulanım aracılığıyla bilişsel esneklik üzerinde anlamlı dolaylı etkisini ortaya koymuştur (b =-.0606, t =-3.189). Bu bulgu, aidiyet ihtiyacının olumsuz duygulanımı artırarak bilişsel esnekliği azalttığını göstermektedir. Düzenleyicilik analizi sonuçlarına göre, aidiyet ihtiyacı ile uyumluluk kişilik özelliğinin (aidiyet ihtiyacı X uyumluluk) etkileşim etkisi bilişsel esnekliği anlamlı düzeyde yordamıştır. Buna göre, aidiyet ihtiyacının bilişsel esneklik üzerindeki olumsuz etkisi, düşük uyumluluk durumunda daha güçlüdür.
Sonuç: Mevcut çalışma, uyumluluğun aidiyet ihtiyacının bilişsel esneklik üzerindeki olumsuz etkisini düzenlediğini göstermiştir. En yüksek bilişsel esneklik, daha düşük aidiyet ihtiyacı ve daha yüksek uyumluluk koşullarında gözlenmiştir. Sonuç olarak aidiyet ihtiyacının bilişsel beceriler üzerindeki etkisine kişilik özellikleri ve duygusal süreçlerin eşlik edebileceği öne sürülmektedir.
Objective: Previous studies propose that the need to belong can explain some emotional and cognitive mechanisms. Yet, it is unclear which cognitive and emotional mechanisms may be predicted by the need to belong and whether this relationship varies within different personality traits. The general purpose of this study was to scrutinize the role of emotion and personal traits in the relationship between the need to belong and cognitive flexibility with the help of a model.
Method: A total of 719 university students, 446 female and 273 male, employed the participant group of the study (M ± SDage = 21.38 ± 1.97). Data measurement tools were Standard Information Form, Cognitive Flexibility Scale, Need to Belong Scale, Big Five Personality Traits Scale, Positive and Negative Affect Scale.
Results: The mediation analysis demonstrated a significant indirect effect of the need to belong on cognitive flexibility through negative affect (b =-.0606, t = -3.189). This finding showed that the need to belong reduced cognitive flexibility by increasing negative affect. With regard to the moderation analysis results, the interaction effect of the need to belong and agreeableness personality trait (need to belong X agreeableness) significantly predicted cognitive flexibility (b =-.1169; CI 95% =-.2033 to -.0304, t =-2.6542, p = 0.0081). Accordingly, the negative direct effect of the need to belong on cognitive flexibility was stronger in the lower agreeableness condition.
Conclusion: The current study indicated that agreeableness moderates the negative effect of the need to belong on cognitive flexibility. The highest cognitive flexibility was observed in the lower need to belong and higher agreeableness conditions. In conclusion, it is suggested that the effect of the need to belong on cognitive abilities may be accompanied by personality traits and emotional processes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Stress, Egotism, Personality and Individual Differences |
Journal Section | Research |
Authors | |
Early Pub Date | November 24, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | February 6, 2024 |
Acceptance Date | April 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: Supplement 1 |
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |