Ergenlerin, gelişimsel ihtiyaçları yanında, karşı karşıya kaldıkları güncel olay ve durumları yorumlayıp, anlamlı ve zengin bir yaşama sahip olmaları için hayatlarına yön verecek pusulalara ve değerler temelli yeterliliklere sahip olmalarına ihtiyaçları vardır. Bu ihtiyacı ele almaya yönelik son yıllarda geliştirilen psikolojik yardım, yaklaşım ve kuramların arttığı ve bu kuramlarda değerlere yer verildiği dikkat çekmektedir. Bu yaklaşımlardan biri olan Kabul ve Kararlılık Terapisinde (Acceptance and Commitment Therapy-ACT) değerlerin açıklığa kavuşturulması terapötik çalışmanın merkezinde yer almaktadır. Özellikle ergenler gibi gelişime açık bireylerde değerlere ilişkin belirginleştirme ve farkındalığı arttırma çalışmalarına ACT’de daha ayrıntılı yer verildiği görülmektedir. Bu çalışmada ACT’nin tanımı ve etkililik araştırmaları, ACT yaklaşımında değerlerin tanımı ve işlevi hakkında bilgi verilmiştir. Bu çalışmanın amacı, ACT yaklaşımında değerleri ergenlerle çalışmanın önemini, ergenlerde değerleri belirginleştirme ve değerlere yönelik farkındalığı arttırma sürecinde ACT adımlarının nasıl kullanılabileceğini örnek vakalarla somutlaştırarak açıklamaktır. Ayrıca terapistlerin ACT’de değerleri çalışırken kullanabilecekleri etkinlik ve araçlar ile değerleri çalışırken nelere dikkat etmeleri gerektiğinin de açıklanması amaçlanmıştır. Araştırmada ergenlerin gelişimsel ihtiyaçlarını karşılama, yakın ve uzak çevrelerindeki olumlu/olumsuz olay ve yaşantıların etkilerini anlamlandırmada ergenlere değerlerini çalışma yoluyla yardımcı olunabileceği tartışılmıştır. Son olarak ACT’nin Türk ergen danışanlarla çalışırken onların değerlerini danışmaya dahil ederek temel, ikincil ve üçüncül çalışmalarla ilişkilendirilmesinin, ergenlerin bulundukları ortamlarda yapılacak çalışmaları sadece kriz odaklı olmaktan öteye de taşıyabileceği düşünülmektedir. Ayrıca, ergenlerin değerlerini netleştirmelerine etki eden değişkenlerle ilgili olarak, değerlerin belirginleştirilmesine yardımcı olan ölçekler kullanılarak nicel çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Adolescents need both developmental support and a set of compass and value-based competencies to effectively navigate and make sense of the present events and situations they meet, ultimately leading to a purposeful and fulfilling life. It is worth mentioning that there has been a significant increase in the development of psychological help, techniques, and theories in recent years to meet this demand. These theories also incorporate values. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) strongly emphasizes identifying values as a central aspect of the therapeutic process. ACT places significant emphasis on studies focused on clarifying values and enhancing awareness, especially in individuals sensitive to developmental stages, such as adolescents. This study, provided information about the definition of ACT, effectivenes studies, and the definition and function of values in the ACT approach. This study provided information about the definition of ACT, effectiveness studies, and the definition and function of values in the ACT approach. This study aims to explain the importance of values in the ACT approach in working with adolescents and how ACT steps can clarify and increase awareness of values in adolescents by concretizing them with case examples. It also aims to explain the activities and tools that therapists can use when working with values in ACT and what they should pay attention to when working with values. The study discussed that adolescents can be helped to meet their developmental needs and make sense of the effects of positive/adverse events and experiences in their immediate and distant environments through values work. Finally, incorporating ACT with Turkish adolescent clients by including their values in counseling and associating it with primary, secondary, and tertiary studies can carry the studies to be carried out in environments where adolescents are present beyond being only crisis-oriented. Additionally, it has been recommended to conduct quantitative studies on the factors that influence adolescents' value clarification, using scales designed to highlight these values.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling Psychology |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 8, 2024 |
Acceptance Date | November 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 3 |
Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |