Amaç: Bu çalışmanın amacı, Raven Standart Progresif Matrisler Testi'nin (RSPM) 15-18 yaş arası Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) lise öğrencileri için norm değerlerini belirlemektir.
Yöntem: Araştırma, ilişkisel tarama modeli çerçevesinde yürütülmüştür. Evreni KKTC'de ikamet eden lise öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem, kota örnekleme yöntemiyle seçilen ve 15-18 yaş aralığında yer alan 613 Lefkoşa Türk Lisesi öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla “Sosyo-Demografik Bilgi Formu” ve bilişsel düzeylerini ölçmek amacıyla RSPM kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin RSPM puanları demografik değişkenlere göre anlamlı fark göstermemiştir. 1, 2 ve 3 asgari ücret gelir gruplarının puan ortalamaları sırasıyla 30,41; 30,94 ve 30,57’dir. Kardeş sayısına göre puan ortalamaları 29,69 ile 31,04 arasında değişmektedir. Yaş gruplarına göre ortalamalar birbirine yakındır (30,05–30,76). Anne eğitim düzeyine göre puanlar 30,41 ile 32,68 arasında, baba eğitim düzeyine göre ise 30,40 ile 31,86 arasında değişmektedir.
Sonuç: Elde edilen bulgular, incelenen demografik değişkenlerin bilişsel performans üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığını ortaya koymaktadır. Bu durum, bilişsel yeteneklerin yalnızca sosyo-demografik özelliklerle sınırlı şekilde açıklanamayacağını düşündürmektedir. Gelecek çalışmalarda, bilişsel performansı etkileyebilecek psikolojik, çevresel ve nörolojik etmenlerin de dikkate alındığı çok boyutlu modellerin geliştirilmesi ve niteliksel verilerle desteklenen araştırma desenlerinin kullanılması önerilmektedir.
Yakın Doğu Üniversitesi Lisansüstü Tez Yazım Kılavuzuna uygun olarak hazırladığım çalışmamda; - Sunduğum bilgileri, dokümanları ve verileri akademik ve etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi, - Çalışmamda yararlandığım eserlerin tamamına atıfta bulunarak kaynak gösterdiğimi, - Elde ettiğim verilerde ve sonuçlarda herhangi bir değişiklik yapmadığımı bildirir, aksi bir durumda aleyhimde doğabilecek tüm hak kayıplarını kabullendiğimi beyan ederim.
Yakın Doğu Üniversitesi
Makale çalışmamda Yanımda olan ve destekleyen Doç.Dr. Hande Çelikay SÖYLER hocama teşekkür ederim.
Purpose: The purpose of this study is to determine the norm values of the Raven Standard Progressive Matrices Test (RSPM) for high school students aged 15-18 in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC).
Method: The research was conducted within the framework of a correlational survey model. The population consists of high school students residing in the TRNC. The sample consisted of 613 students from Lefkoşa Turkish High School, selected using quota sampling and aged between 15 and 18. During the data collection process, the “Socio-Demographic Information Form” was used to determine the participants' demographic characteristics, and RSPM was used to measure their cognitive levels.
Results: According to the research findings, students' RSPM scores did not show significant differences according to demographic variables. The average scores for the minimum wage income groups 1, 2, and 3 are 30.41, 30.94, and 30.57, respectively. The average scores based on the number of siblings ranged from 29.69 to 31.04. The averages based on age groups were close to each other (30.05–30.76). The scores based on the mother's education level ranged from 30.41 to 32.68, while those based on the father's education level ranged from 30.40 to 31.86.
Conclusion: The findings reveal that the demographic variables examined do not have a significant impact on cognitive performance. This suggests that cognitive abilities cannot be explained solely by socio-demographic characteristics. Future studies are recommended to develop multidimensional models that consider psychological, environmental, and neurological factors that may influence cognitive performance, as well as research designs supported by qualitative data.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Clinical Psychology |
| Journal Section | Research |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 26, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | February 26, 2025 |
| Acceptance Date | August 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: Supplement 1 |
|
![]() Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |