Bu çalışma, özel gereksinimli çocuklara yönelik dil ve konuşma terapilerinde aile katılımının kritik rolünü ele almaktadır. Çalışmada, farklı terapi yaklaşımlarında ailelerin sürece dahil olma düzeyleri ve katılım modelleri karşılaştırılmıştır. Alanyazın, ailelerin terapi sürecine aktif katılımının çocukların dil gelişimini hızlandırdığını, terapötik müdahalelerin uzun vadeli etkilerini artırdığını ve öğrenme sürecinin sürdürülebilirliğini desteklediğini göstermektedir. Terapilerde ailelerin aktif katılımının ebeveyn-çocuk etkileşimini güçlendirdiği, bu etkileşimin çocuğun günlük yaşamında öğrenme fırsatlarını artırarak terapi hedeflerinin daha etkili bir şekilde uygulanmasını sağladığı vurgulanmaktadır. Çalışmada, nitelikli yetişkin davranışları, ailelerin iletişimde kullanabileceği etkili stratejiler ve terapist-aile iş birliğini artıran unsurlar detaylandırılmıştır. Özel gereksinimli çocuklara sunulan terapi süreçlerinde ebeveynlerin eğitiminin, terapötik iş birliği ve yetişkin öğrenme ilkeleriyle desteklenmesi gerektiği ortaya konulmuştur. Terapistlerin ailelerle birlikte çalışarak öğrenme sürecini bireyselleştirmesi, terapi hedeflerinin günlük yaşamda genellenmesini kolaylaştırmaktadır. Bu çalışmanın sonunda, dil ve konuşma terapisinde ailenin etkili biçimde katılımını sağlayan başlıca etmenler açıklanmıştır. Ayrıca, çalışma, ebeveynlerin evde terapi tekniklerini pekiştirmelerini sağlayan, müdahale sürecinin genel etkinliğini ve tutarlılığını artıran özel eğitim programlarının önemini vurgulamaktadır.
This study addresses the critical role of family involvement in speech and language therapy for children with special needs. In this study, the level of involvement of families in the process and their participation models in different therapy approaches were compared. The literature shows that the active participation of families in the therapy process accelerates children's language development, increases the long-term effects of therapeutic interventions and supports the sustainability of the learning process. The active participation of families in therapies enhances parent‒child interaction, and this interaction increases learning opportunities in the child's daily life and ensures more effective implementation of therapy goals. In this study, proper adult behaviors, effective strategies that families can use in communication, and factors that increase therapist–family cooperation are described in detail. The results revealed that the education of parents in the therapy processes offered to children with special needs should be supported by the principles of therapeutic cooperation and adult learning. When therapists collaborate with families to individualize the learning process, it facilitates the generalization of therapy goals into everyday life. In conclusion, the main factors that ensure effective family involvement in speech and language therapy were identified and explained. Furthermore, the study highlights the importance of tailored training programs for parents, which empower them to reinforce therapy techniques at home, thereby enhancing the overall efficacy and consistency of the intervention process.
Family involvement language and speech therapy cooperation in therapy family-centered therapy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | October 9, 2025 |
Submission Date | March 27, 2025 |
Acceptance Date | August 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2026 Volume: 18 Issue: 1 |
![]() Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |