Thanks to the constantly changing and developing technology, all kinds of information in the world are instantly accessible. Generation Z also easily finds the opportunity to reach and evaluate different information, research, past experiences, comments and opinions by using technology. Together with the choice of profession, they create their career planning with confidence in the light of the information they have learned and the education they have received. The aim of this research is to examine the differences in career planning of generation Z individuals according to demographic factors. The sample of the research consists of 61 participants randomly selected among 90 active registered students in the Accounting and Auditing Master's Program affiliated to a university’s Social Sciences Institute. A questionnaire study was applied in the research and the results were analyzed with the SPSS 23.0 program. Within the scope of the findings obtained from the research, it has been determined that there is a statistically significant difference between the career planning of the generation Z and the age factor and gender factor. In addition, it has been determined that there is no statistically significant difference between the marital status, undergraduate education department graduated, foreign language levels for professional career and career planning of Z generation individuals.
Sürekli değişen ve gelişen teknoloji sayesinde dünyada ki her türlü bilgiye anında ulaşılmaktadır. Z kuşağı da farklı bilgilere, araştırmalara, geçmiş tecrübelere, yorumlara ve görüşlere teknolojiyi kullanarak ulaşıp, değerlendirme imkanını rahatlıkla bulmaktadır. Meslek seçimi ile birlikte, öğrendikleri bilgiler ve aldıkları eğitim ışığında kariyer planlamalarını özgüvenli olarak oluşturmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı; Z kuşağı bireylerin kariyer planlamasının demografik faktörlerine göre farklılığının incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı Muhasebe ve Denetim Tezsiz Yüksek Lisans Programına aktif kayıtlı 90 öğrencisi arasından tesadüfi olarak seçilen 61 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada anket çalışması uygulanmış olup, sonuçlar SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular kapsamında, Z kuşağının kariyer planlamaları ile yaş faktörü ve cinsiyet faktörü arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Z kuşağı bireylerin medeni durum, mezun olunan lisans öğrenim bölümü ve mesleki kariyer için sahip olunan yabancı dil düzeyleri ile kariyer planlamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |
PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.