Abstract
Petrol depolama tankları, dinamik ve sismik yüklere dayanacak şekilde tasarlanmalıdır. Büyük hacme sahip petrol tanklarının depremler altında güvenliğinin sağlanması oldukça önemlidir. Deprem süresince arazi yüzeyi bütün yönlere doğru hareket etmekte ve bunun sonucu olarak tank titreşimlere maruz kalmaktadır. Özellikle arazi yüzeyine paralel hareketler tankta titreşimler meydana getirmekte, tank duvarlarında beklenmedik deformasyonlara neden olmaktadır. Bu çalışmada, sismik koşullar altında üç farklı geometriye sahip petrol tanklarında meydana gelebilecek muhtemel deformasyonlar doluluk oranlarına bağlı olarak incelenmiştir. Çalışmada sonlu elemanlar yöntemi temeline dayanan bir paket programdan yararlanılmıştır. Test edilen modellerin hızlanma ve deformasyon gibi numune tepkileri gözlemlenerek sonuçlar önceki çalışmalarla mukayese edilmiş ve doğrulanmıştır. Sonuçlar, yağ seviyesi, tank şekli ve mod değişimi arasında net bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Daha yüksek yağ seviyesi, her durumda daha yüksek doğal frekans sundu. Tepki spektrum modeli, yağ seviyesi arttığında bir artış olduğu gözlemlendi.