Today, environmental factors and sustainability concepts are taken into account along with operational criteria in Vehicle Routing Problems (VRP). The VRP that addresses environmental factors is called Green VRP (GVRP). One of the most critical factors causing global warming is carbon emissions. In GVRP, carbon emissions should be taken into account with operational costs. This study proposes a mathematical model for Green Capacity VRP (GCVRP). It is aimed to solve GCVRP by considering vehicles with different characteristics. The proposed model has been applied to determine the routes of personnel service vehicles in a furniture company. The obtained results show that the proposed mathematical model can give successful results for GCVRPs.
GCVRP mathematical modeling sustainability green vehicle routing
Günümüzde Araç Rotalama Problemlerinde (ARP) operasyonel kriterlerle birlikte çevresel faktörler ve sürdürülebilirlik kavramları da dikkate alınmaktadır. Çevresel faktörleri ele alarak oluşturulan ARP, Yeşil ARP (YARP) olarak adlandırılmaktadır. Küresel ısınmayı sebep olan en önemli faktörlerden biri karbon salınımıdır. YARP’de karbon salınımı operasyonel maliyetler içerisinde dikkate alınmalıdır. Bu çalışmada Yeşil Kapasiteli ARP (YKARP) için bir matematiksel model önerilmektedir. Farklı özelliklere sahip araçlar ele alınarak YKARP’nin çözülmesi amaçlanmaktadır. Önerilen model bir mobilya firmasındaki personel servis araçlarının rotalarını belirlemede uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar önerilen matematiksel modelin YKARP’ler için başarılı sonuçlar verebileceğini göstermektedir.
YKARP mtematiksel modelleme sürdürülebilirlik yeşilr araç rotalama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.