In this study, it is investigated heat transfer characteristics of combustion chamber of a direct-injection diesel engine. The piston bowls were coated with a material with low heat transfer coefficient. The tests were performed at constant speed and four different engine loads. Piston bowls were coated with Yttria stabilized zirconia by plasma spray method. Woschni, Hohenberg and Eichelberg models, adopted frequently in the literature, were based on for the heat transfer calculation. As main heat transfer parameters, heat transfer coefficient, heat flux, cumulative gross heat release and cumulative heat transfer were handled. From the study, it was concluded that cumulative gross heat release and heat flux in combustion chamber increased in a significant rate with enhanced loads and piston coating application. In compression period, it was determined that Hohenberg’s model usually gave higher heat transfer rate values; whereas, Woschni’s model gave lower heat transfer rate values. With Woschni model, the heat transfer parameters were lower at low load, while they achieved to maximum values at high load. At highest load, cumulative heat release rate values were founded further close to each other for all used models in both engines.
Bu çalışmada, piston oyukları düşük ısı iletim katsayısına sahip bir malzemeyle kaplanmış direkt püskürtmeli bir dizel motorun yanma odası ısı transfer karakteristikleri incelenmiştir. Testler, sabit devirde ve dört farklı motor yükünde yapılmıştır. Piston oyukları plazma sprey yöntemiyle itriya stabilize zirkonya maddesi ile kaplanmıştır. Isı taşınım katsayısı hesaplanmasında dizel motorlar için literatürde sıklıkla kullanılan Hohenberg, Eichelberg ve Woschni modelleri esas alınmıştır. Başlıca ısı geçişi parametreleri olarak ısı transfer katsayısı, ısı akısı, birim krank açısında toplam ısı çıkışı ve ısı geçişi ele alınmıştır. Yapılan çalışma sonucunda; artan motor yükü ve piston kaplama uygulamasıyla birlikte yanma odasında ısı taşınım katsayısının, ısı akısının, toplam ısı çıkışının ve ısı akısının önemli oranda arttığı gözlenmiştir. Sıkıştırma periyodunda, Hohenberg modelinin genel olarak daha yüksek ısı transfer oranı değerleri verdiği buna karşılık Woschni modelinin daha düşük ısı transfer oranı değerleri verdiği tespit edilmiştir. Isı geçişi parametreleri düşük yükte Woschni modeliyle en düşük değerdeyken en yüksek yükte maksimum değerlere ulaşmıştır. En yüksek yükte her iki motorda da toplam ısı çıkışı değerleri kullanılan tüm modellerle birbirine oldukça yakın bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 11, 2023 |
Publication Date | September 25, 2024 |
Submission Date | July 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.