In this study, austenitic stainless steel (AISI 316L)
and S235JR plates were joined via explosion welding method, which is one of
solid state welding methods, and by using two different explosive rates
(R=1.5-2). The developed composite materials microstructure was evaluated in
order to see changes occurring in the joint interfaces and the hardness, and
fatigue tests were carried out to determine their mechanical properties. As a
result of the experiment, the fluctuation occurring in the joint interface of samples
was observed to be very low for low explosive rate, On the other hand, it was
determined that in the sample in which higher explosive rate was used the
lengths and amplitudes of waves increased in the joint interface. An increase
was determined in hardness of materials forming the composite due to
deformation occurring as a result of increase of explosive rate. In
fatigue tests applied to composite materials, a decrease was found in fatigue
life of composites as a result of increase of explosive rate.
Bu çalışmada, östenitik paslanmaz
çelik (AISI 316L) ve S235JR levhalar, katı hal kaynak yöntemlerinden olan
patlama kaynak yöntemiyle iki farklı patlayıcı oranı (R=1.5-2) kullanılarak
birleştirilmiştir. Elde edilen kompozit malzemelerin birleşme arayüzeylerinde
meydana gelen değişimleri görmek ve mekanik özelliklerini tespit etmek amacıyla
mikroyapı, sertlik ve yorulma deneyleri gerçekleştirilmiştir. Deneyler
sonucunda düşük patlayıcı oranının kullanıldığı numunelerin birleşme arayüzeyinde
oluşan dalgalanmanın çok düşük boyutlarda olduğu görülmüştür. Daha yüksek
patlayıcı oranının kullanıldığı numunede ise artan patlayıcı oranı ile beraber arayüzeyde
oluşan dalgaların boylarında ve genliklerinde bir artış meydana geldiği tespit
edilmiştir. Patlayıcı oranının artmasıyla beraber oluşan deformasyondan dolayı
kompoziti meydana getiren malzemelerin sertliklerinde de bir artışın meydana
geldiği belirlenmiştir. Kompozit malzemelere uygulanan yorulma deneylerinde ise
patlayıcı oranının artmasıyla beraber kompozitlerin yorulma ömürlerinde bir
azalmanın meydana geldiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Submission Date | November 24, 2016 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.