Research Article
BibTex RIS Cite

Economic Analysis of the Use of Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) Materials in Plant-Mix Base Courses

Year 2020, , 1327 - 1338, 01.12.2020
https://doi.org/10.2339/politeknik.631698

Abstract

The aim of this study is to determine the financial benefits to be gained based on the percentages of reclaimed asphalt pavement (RAP) material suitable for use in plent-mix courses (PBCs) to be designed according to the specification of Turkey Department of Transportation. Cost analysis of all RAP mixtures were made considering the construction of the plant-mix base course and the transportation costs of the materials, it was researched that the use of RAP would be an economical application in terms of how far the RAP material was taken. As a result of the study, it has been determined that the use of 100% RAP material in PBC is possible with cement reinforcement and it provides a profit of more than 16% in terms of costs in case of using virgin aggregate (VA) instead. RAP material is an alternative to virgin aggregate and is a more economical material in terms of cost.

References

  • Simge Mat A.Ş. Asfalt geri kazanımı, 2018.http://www.simgemat.com.tr/tr/CevreArge/AsfaltGeriKazanimi.
  • Carswell I., Nicholls J.C., Elliot R.C., Harris J., Strickland D., Feasibility of recycling thin surfacing back into thin surfacing systems. Transport Research Laboratory (TRL) Report TRL645, Wockingham, UK, 2005.
  • Arapoğlu A.S., Bozulmuş asfalt kaplamaların geri dönüşümü ve maliyet analizi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2014.
  • McGarrah E.J., Evaluation of current practices of reclaimed asphalt pavement/virgin aggregate as base course material. Final Report No: WA-RD 713.1, Washington State Department of Transportation, Washington DC, A.B.D., 2007.
  • Schaefer V., Stevens L., White D., Ceylan H., Design guide for ımproved quality of roadway subgrades and subbases. Final Report No: IHRB Project TR-525, Iowa Highway Research Board, Iowa Department of Transportation, Ames, A.B.D., 2008.
  • Taha R., Ali G., Basma A., Al-Turk O., Evaluation of reclaimed asphalt pavement aggregate in road bases and subbases, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 1652 (1), 264-269, 1999.
  • Cosentino P. J., Kalajian E. H., Bleakley A. M., Diouf B.S., Misilo T.J., Petersen A.J., Sajjadi A.M., Improving the properties of reclaimed asphalt pavement for roadway base applications. Final Report No: FL/DOT/BDK81 97702, Florida Department of Transportation, A.B.D., 2012.
  • Bennert T., and Maher A., The Development of a Performance Specification for Granular Base and Subbase Material. Final Report No: FHWA-NJ-2005-003, Federal Highway Administration, Washington DC., A.B.D., 2005.
  • Bleakley A. M., and Cosentino P. J., Improving properties of reclaimed asphalt pavement for 484 Roadway base applications through blending and chemical stabilization. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 486 (2335), 20-28, 2013.
  • Karayolu Teknik Şartnamesi (KTŞ), Kısım 402: Temel, Karayolları Teknik Şartnamesi, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 2013.
  • Franke R., and Ksaibati K. A., Methodology for cost-benefit analysis of recycled asphalt pavement (RAP) in various highway applications. International Journal of Pavement Engineering, 16, 7, 660-666, 2015.
  • Andreen B., Rocheville H., Ksaibati K. A., Methodology for cost/benefit analysis of recycled asphalt pavement (RAP) in various highway applications, Transportation Research Board (TRB) 2012 Annual Meeting, 2011.
  • Türk Standartları Enstitüsü (TSE), TS 3530 EN 933-1: Agregaların geometrik özellikleri için deneyler Bölüm 1: Tane büyüklüğü dağılımı tayini-Eleme metodu, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara, 2015.
  • AASHTO T 193, Standard method of test for the California bearing ratio, The American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, DC, 2013.
  • http://applications.dynapac.com/soil/millingrecycling/. 2017
  • http://www.birimfiyat.net/kgm-6100-3-plent-miks-temel-yapilmasi-kirilmis-ve elenmis-ocak-tasi-ile. 2017.
  • http://www.birimfiyat.net/07.005-k-kazidan-baska-insaat-malzemelerinin-tasinmasi-10-000-m.ye-kadar. 2017.
  • http://www.birimfiyat.net/07.006-k-kazidan-baska-ins.malzemesinin-tasinmasi-10000-mt. 2017.

Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi

Year 2020, , 1327 - 1338, 01.12.2020
https://doi.org/10.2339/politeknik.631698

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Karayolu Teknik Şartnamesi (KTŞ) kriterlerine
göre tasarımı yapılacak olan bir plent-miks temel (PMT) tabakası için
kullanılabilir kazınmış asfalt kaplama (RAP) malzemesi oranlarına bağlı olarak
elde edilecek mali faydaların belirlenmesidir. Tüm RAP katkılı karışımların fayda-maliyet
analizleri yapılarak PMT tabakası yapımı ve malzemelerin nakliye harcamaları
göz önüne alındığında, RAP malzemesinin hangi uzaklıktan getirilmesi durumunda
ekonomik bir uygulama olacağı araştırılmıştır. Çalışma neticesinde RAP
malzemesinin %100 oranında PMT tabakalarında kullanımının çimento takviyesi ile
mümkün olduğu ve doğal agrega (DA) yerine kullanılması durumunda %16’nın
üzerinde kâr sağladığı belirlenmiştir. RAP malzemesinin, PMT Tip-1 tabakası
için doğal agregaya alternatif ve maliyet açısından daha ekonomik bir malzeme
olduğu sonucuna varılmıştır. 

References

  • Simge Mat A.Ş. Asfalt geri kazanımı, 2018.http://www.simgemat.com.tr/tr/CevreArge/AsfaltGeriKazanimi.
  • Carswell I., Nicholls J.C., Elliot R.C., Harris J., Strickland D., Feasibility of recycling thin surfacing back into thin surfacing systems. Transport Research Laboratory (TRL) Report TRL645, Wockingham, UK, 2005.
  • Arapoğlu A.S., Bozulmuş asfalt kaplamaların geri dönüşümü ve maliyet analizi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2014.
  • McGarrah E.J., Evaluation of current practices of reclaimed asphalt pavement/virgin aggregate as base course material. Final Report No: WA-RD 713.1, Washington State Department of Transportation, Washington DC, A.B.D., 2007.
  • Schaefer V., Stevens L., White D., Ceylan H., Design guide for ımproved quality of roadway subgrades and subbases. Final Report No: IHRB Project TR-525, Iowa Highway Research Board, Iowa Department of Transportation, Ames, A.B.D., 2008.
  • Taha R., Ali G., Basma A., Al-Turk O., Evaluation of reclaimed asphalt pavement aggregate in road bases and subbases, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 1652 (1), 264-269, 1999.
  • Cosentino P. J., Kalajian E. H., Bleakley A. M., Diouf B.S., Misilo T.J., Petersen A.J., Sajjadi A.M., Improving the properties of reclaimed asphalt pavement for roadway base applications. Final Report No: FL/DOT/BDK81 97702, Florida Department of Transportation, A.B.D., 2012.
  • Bennert T., and Maher A., The Development of a Performance Specification for Granular Base and Subbase Material. Final Report No: FHWA-NJ-2005-003, Federal Highway Administration, Washington DC., A.B.D., 2005.
  • Bleakley A. M., and Cosentino P. J., Improving properties of reclaimed asphalt pavement for 484 Roadway base applications through blending and chemical stabilization. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 486 (2335), 20-28, 2013.
  • Karayolu Teknik Şartnamesi (KTŞ), Kısım 402: Temel, Karayolları Teknik Şartnamesi, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 2013.
  • Franke R., and Ksaibati K. A., Methodology for cost-benefit analysis of recycled asphalt pavement (RAP) in various highway applications. International Journal of Pavement Engineering, 16, 7, 660-666, 2015.
  • Andreen B., Rocheville H., Ksaibati K. A., Methodology for cost/benefit analysis of recycled asphalt pavement (RAP) in various highway applications, Transportation Research Board (TRB) 2012 Annual Meeting, 2011.
  • Türk Standartları Enstitüsü (TSE), TS 3530 EN 933-1: Agregaların geometrik özellikleri için deneyler Bölüm 1: Tane büyüklüğü dağılımı tayini-Eleme metodu, Türk Standartları Enstitüsü, Ankara, 2015.
  • AASHTO T 193, Standard method of test for the California bearing ratio, The American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, DC, 2013.
  • http://applications.dynapac.com/soil/millingrecycling/. 2017
  • http://www.birimfiyat.net/kgm-6100-3-plent-miks-temel-yapilmasi-kirilmis-ve elenmis-ocak-tasi-ile. 2017.
  • http://www.birimfiyat.net/07.005-k-kazidan-baska-insaat-malzemelerinin-tasinmasi-10-000-m.ye-kadar. 2017.
  • http://www.birimfiyat.net/07.006-k-kazidan-baska-ins.malzemesinin-tasinmasi-10000-mt. 2017.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Article
Authors

Ayşegül Güneş Seferoğlu 0000-0002-1008-6456

Mehmet Tevfik Seferoğlu 0000-0003-4677-3335

Muhammet Vefa Akpınar 0000-0001-7912-8274

Muhammet Çelik 0000-0002-3998-8146

Publication Date December 1, 2020
Submission Date October 10, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Seferoğlu, A. G., Seferoğlu, M. T., Akpınar, M. V., Çelik, M. (2020). Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi. Politeknik Dergisi, 23(4), 1327-1338. https://doi.org/10.2339/politeknik.631698
AMA Seferoğlu AG, Seferoğlu MT, Akpınar MV, Çelik M. Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi. Politeknik Dergisi. December 2020;23(4):1327-1338. doi:10.2339/politeknik.631698
Chicago Seferoğlu, Ayşegül Güneş, Mehmet Tevfik Seferoğlu, Muhammet Vefa Akpınar, and Muhammet Çelik. “Plent-Miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı Ve Ekonomik Analizi”. Politeknik Dergisi 23, no. 4 (December 2020): 1327-38. https://doi.org/10.2339/politeknik.631698.
EndNote Seferoğlu AG, Seferoğlu MT, Akpınar MV, Çelik M (December 1, 2020) Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi. Politeknik Dergisi 23 4 1327–1338.
IEEE A. G. Seferoğlu, M. T. Seferoğlu, M. V. Akpınar, and M. Çelik, “Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi”, Politeknik Dergisi, vol. 23, no. 4, pp. 1327–1338, 2020, doi: 10.2339/politeknik.631698.
ISNAD Seferoğlu, Ayşegül Güneş et al. “Plent-Miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı Ve Ekonomik Analizi”. Politeknik Dergisi 23/4 (December 2020), 1327-1338. https://doi.org/10.2339/politeknik.631698.
JAMA Seferoğlu AG, Seferoğlu MT, Akpınar MV, Çelik M. Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi. Politeknik Dergisi. 2020;23:1327–1338.
MLA Seferoğlu, Ayşegül Güneş et al. “Plent-Miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı Ve Ekonomik Analizi”. Politeknik Dergisi, vol. 23, no. 4, 2020, pp. 1327-38, doi:10.2339/politeknik.631698.
Vancouver Seferoğlu AG, Seferoğlu MT, Akpınar MV, Çelik M. Plent-miks Temel Tabakası Yapımında Kazınmış Asfalt Kaplama (RAP) Malzemesi Kullanımı ve Ekonomik Analizi. Politeknik Dergisi. 2020;23(4):1327-38.
 
TARANDIĞIMIZ DİZİNLER (ABSTRACTING / INDEXING)
181341319013191 13189 13187 13188 18016 

download Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.