Kontrolör Alan Ağı (KAA) başlangıçta otomotiv uygulamaları için geliştirilen, daha sonra endüstriyel otomasyon, akıllı
bina yönetimi gibi alanlarda da yaygın olarak kullanılır hale gelen gerçek zamanlı bir seri iletişim ağıdır. İletişim ortamına erişim
için kullanılan öncelikli bit esaslı eleme yöntemiyle, mesaj çarpışmalarının neden olduğu zaman kaybı ortadan kalkar ve veri
yoluna ilk olarak en yüksek öncelikteki mesajın ulaşması garanti edilir. Bu durum gerçek zamanlı uygulamalar için garanti
edilmiş düşük bir gecikme sağlar. Diğer taraftan, bütün ağ elemanları birbirlerinin iletim seviyesini tek bir bit zamanı içerisinde
izlemek zorunda olduğu için, KAA veri yolunun belirlenen bir iletim hızı için sınırlı bir uzunlukta olması gerekir. Bu makale,
KAA sistemlerini, bir Asenkron İletim Modu (Asynchronous Transfer Mode - ATM) ağı üzerinden, uzaktan köprüleme
yöntemini kullanarak genişletecek yeni bir çözüm önermektedir. Bu yöntem, KAA sistemlerinin genişletilmesi ve aynı zamanda
geleceğin hızlı ağ teknolojisi ATM ile birlikte çalışabilmesi için bir imkan sağlamaktadır.
Controller Area Network (CAN) is a real-time serial communication bus initially introduced for automotive applications, and then widely used in industrial control environments such as industrial automation, and smart building management. With priority based bit-wise arbitration used in medium access control method, no time is wasted for collisions and the highest priority message is guaranteed to access the bus first. This provides a guaranteed low latency for real-time applications. On the other hand, since all the nodes have to observe each other’s transmission level within a single bit-time, the bus has to be at a limited length at a given bit-rate. This paper introduces a new solution to extend CAN systems over an ATM (Asynchronous Transfer Mode) backbone network by using remote bridging. Besides extending CAN, this method also provides an opportunity for CAN to incorporate with the future fast network technology of ATM
Other ID | JA32YU47VU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2005 |
Submission Date | March 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 8 Issue: 1 - Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.