Bu araştırmada, benzer karakteristik özelliklerde fakat farklı biçimlerde (kare ve dikdörtgen) tasarlanmış iki adet kafe-pastane mekânının algı-davranışsal kalitesinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Buna göre, kafe-pastane mekânlarının mimari biçimlerinin kullanıcıların algı-davranışsal performansı üzerinde etkili olabileceği varsayılmaktadır. Bu varsayılan hipotezi test etmek için büyük bir mekânda var olduğu varsayılan, değişik mimari biçime sahip iki adet kafe-pastane mekânına ait dijital resimler hazırlanmış ve deneklerin bu mekânları değerlendirmeleri istenmiştir. Deneklerin her bir mekânı değerlendirmelerinde 12 sıfat çiftinden oluşan anlamsal farklılaşma ölçeği kullanılmıştır. Sonuçta, deneklerin anlamsal farklılaşma ölçeği kapsamında dikdörtgen biçimli kafe-pastane mekânını, kare mekâna göre daha olumlu algıladıkları belirlenmiştir.
This research focuses on determining perceptual and behavioral performance of the respondents related to two cafépatisseries that are designed with the same techniques and styles but have different architectural forms (square and rectangular). It is believed that the architectural form of café-patisseries influences the perceptual and behavioral performance of the respondents. To test the assumption a study was organized based upon digital pictures of two various architectural forms of cafépatisseries hypothetically located in a big space. Based on this assumption, each space was tested by using semantic differential scale through the use of bipolar adjective pairs. According to the results, respondents seem to have a more positive perception of rectangular space than square space on account of semantic differential scale
Other ID | JA33EF68KB |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Submission Date | September 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 10 Issue: 3 - Volume: 10 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.