Bu çalışmada, bir mikrodenetleyici (PIC) tarafından kontrol edilen iki basınç sensörü yardımıyla filtre tıkanıklığını tespit eden elektronik bir devre tasarlanmıştır. Ayrıca hava filtresi yüzey alanının etkinliğinin filtre çıkış basıncına, motorun hava tüketimine, volümetrik verime ve turbo basıncına etkileri incelenmiştir. Yapılan deneyde filtre kapalı yüzey alanı (FKYA) her motor devri için belli aralıklarla arttırıldığında hava tüketiminin azaldığı görülmüştür. 4000 min-1’de filtre kapalı yüzey alanı %40 olduğunda, cihazın göstergesindeki sarı ışığı, FKYA %70 olduğunda ise kırmızı ışığı yakmaktadır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda; hava filtresi tıkanıklığı arttıkça hava tüketiminin azaldığı, manifold basıncı, turbo kompresör çıkış basıncı ve volümetrik verimin azaldığı görülmüştür.
In this study, a circuit which determines the congestion of the filter by means of two pressure sensors controlled with a microcontroller (PIC) is designed. Beside these, the effects of air filter surface area on filter exit pressure, the air flow of the engine, volumetric efficiency and turbo pressure are investigated and the results of experiment are given with graphics. In this experience, it is seemed that; air consumption became less when closed surface area increased each engine speed. At 4000 min-1 engine speed, yellow light in indicator of apparatus turns on when closed surface area of filter is %40 also the red light turns on when closed surface area of filter is %70. According to obtained output; it is seemed that when the stopping up of air filter increased, the air consumption, manifold pressure, out pressure of turbo compressor and volumetric efficiency increased
Other ID | JA25YH35TC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2008 |
Submission Date | March 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 11 Issue: 1 - Volume: 11 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.