Biyodizel, bitkisel yağlar, atık kızartma yağları ve hayvansal yağların alkil esterler oluşturmak üzere bir alkol ile reaksiyona sokulması ile üretilebilen; oksijen içerikli, sülfür içermeyen, zehirleyici olmayan, bozunabilir, yüksek setan sayılı ve yağlayıcılık özellikli yenilenebilir alternatif bir dizel yakıtıdır ve dizel motorlarda önemli herhangi bir değişiklik yapılmadan saf veya karışım halinde kullanılabilmektedir. Bu çalışmada, direkt enjeksiyonlu bir dizel motorda yakıt olarak soya yağı metil esteri kullanılmasının performans ve egzoz emisyonlarına etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Deneysel çalışma 1200-2400 d/dak hız aralığında ve tam yükte dizel yakıt no.2 ve soya yağı metil esteri kullanılarak yapılmıştır. Biyodizelin ısıl değeri dizel yakıtınkinden düşük olduğundan motor gücünde azalma, özgül yakıt tüketiminde artış belirlenmiştir. Ayrıca, biyodizel ile çalışmada, CO, HC, NOx ve duman emisyonlarında azalma belirlenmiştir.
Biodiesel is an alternative fuel for diesel engine that can be produced by chemically reacting a vegetable oils, waste cooking oils, and animal fats with an alcohol to form alkyl esters. It is an oxygenated, sulfur-free, non-toxic, biodegradable, and renewable fuel with a higher cetan number and lubricity and can be used as pure or blends without any significant modification in diesel engines. In this study, the effects of using soybean oil methyl ester as a fuel in a direct injected diesel engine on the performance and exhaust emissions were investigated experimentally. Experimental study was performed using diesel fuel no.2 and soybean oil methyl ester at full load and engine speeds ranging from 1200 to 2400 rpm. The results showed that the biodiesel produced lower effective power and higher specific fuel consumption than diesel fuel due to lower heating value of soybean oil methyl ester. In addition, CO, HC, NOx and smoke emissions from biodiesel were lower than that of diesel fuel no.2
Other ID | JA95BF84AG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Submission Date | September 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 11 Issue: 3 - Volume: 11 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.