Solid wastes have been one of the major problems through all over the world. One of these problems is the environmental deterioration of rubber from scrap automobile tires. Therefore, it is thought that the scrap automobiletire rubber could be used in concrete technology. In this manner, the properties of mortars produced with scrap automobile tire (SAT) are investigated. In the experimental study, three different types of cement, high performance hyperplasticizer and 2-4 mm sized SAT have been used. SAT aggregate have replaced sand at the ratios of 10, 20, 30 and 40 % by volume. These mortar specimens have been subjected to physical and mechanical tests at the end of 28thday. When the test results are compared, the first general important result can be said as that the test results of the specimens produced with CEM II/A-L 42.5R containing 10 % SAT are greater than the test results of other specimens produced with SAT
Katı atıklar tüm dünyanın en önemli problemlerinden birisi halini almıştır. Bu problemlerden biri de otomobil atık lastiklerinin çevreye verdikleri zararlardır. Bu nedenle otomobil atık lastiklerinin beton teknolojisinde kullanılabileceği düşünülmüştür. Bu düşünceyle otomobil atık lastiği (OAL) agregası kullanılarak hazırlanan harçların özelikleri araştırılmıştır. Deneylerde üç farklı çimento tipi, yüksek başarımlı hiperakışkanlaştırıcı ve 2-4 mmarası boyutlarda OAL agregası kullanılmıştır. Harçlara kum hacminin % 10, 20, 30 ve 40’ı oranlarında OAL agregası katılmıştır. Bu harçlar ile hazırlanan numuneler 28. gün sonunda fiziksel ve mekanik deneylere tabi tutulmuşlardır. Deney bulguları karşılaştırıldığında genel olarak ortaya çıkan önemli sonuç ise CEM II/A-L 42.5R çimentosu kullanılarak hazırlanan % 10 OAL agregalı harç numunelerinin deney bulgularının OAL agregalı diğer numunelerin deney bulgularından daha yüksek olduğudur.
Other ID | JA99MM95NU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Submission Date | September 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 12 Issue: 3 - Volume: 12 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.