Kamlar küçük kurslu doğrusal alternatif hareket elde etmek için kullanılan makine elemanlarıdır. Kam profili tasarımında çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Bu çalışmada, 5. dereceden klasik spline yöntemi kullanılarak 6 mm supap kursu ve 120o, 124o, 128o supap açık kalma süreleri için farklı kam profilleri tasarlanmıştır. Tasarlanan profillerin 3000 d/d motor devri için hız ve ivme grafikleri çizilmiştir. Çizilen grafikler birbirleri ile kıyaslanarak supap açık kalma süresinin hız ve ivme üzerindeki etkileri incelenmiştir. Sistemde oluşan atalet kuvvetlerinin büyüklüğü, iticinin ivme değerine bağlıdır. 128o supap açık kalma süresi için en düşük hız ve ivme değerleri elde edilmiştir. Ayrıca bu çalışmada tasarlanan kamlar tel erozyon kesim yöntemi ile imal edilerek, yüzey pürüzlülük değerleri talaşlı imalat yöntemi ile kıyaslanmıştır. Tel erozyon kesim yönteminin, kam mili imalatı için alternatif bir yöntem olduğu görülmüştür.
Cam mechanisms are used to generate reciprocal motions having small strokes. Various methods are used in the design ofcam profiles. In this paper, using a 5thorder classical spline method, cam profiles were obtained for 6 mm stroke and 120o, 124o,128olifted-valve periods. Velocity and acceleration diagrams of designed profiles were plotted for 3000 rpm engine speed. Theeffect of lifted-valve periods on the velocity and acceleration were examined and compared. The magnitude of the inertial forcesin the system depends on the follower acceleration values. The minimum values of velocity and acceleration were obtained for128olifted-valve period. Also cam shafts were manufactured by wire electro erosion discharge machining and compared surfaceroughness values with conventional machining method. Wire electro erosion discharge machining method was seen analternative method for the manufacture of camshafts
Other ID | JA27HB55MM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Submission Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 14 Issue: 4 - Volume: 14 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.