Wind turbines
used in the conversion of wind energy into useful energy consist of different
aerofoil models. One of the most important factors affecting turbine
performance is the change in aerodynamic performance of the aerofoil model. The
aerodynamic performance of the NACA-0018 aerofoil model, which is likely to be
used in wind turbine blades, has been investigated numerically and
experimentally. Numerical studies for performance analysis were studied using
ANSYS FluentTM 14,5 software, which is based on computational fluid
dynamics (CFD), using SST (Shear Stress Transport) turbulence model. In
numerical studies, Reynolds (Re) number was accepted as 5,7x104, and
the analyses were repeated for every 2,5° angle of attack from 0° to 60°.
Experimental studies were carried out in the open loop wind tunnel between
0°-60° for every 5° angle of attack. In both studies, the lift coefficient (CL),
drag coefficient (CD) and aerodynamic efficiency (CL/CD)
values of the NACA-0018 aerofoil model were determined for selected attack
angles. According to the numerical results, a stall occurred at 32,5° angle of
attack for the AR1 model, while at 25° for the AR2 model. Considering with the
results of experimental study for AR1 and AR2, the CL value of both
models was 0,41% and 2,71% better than the data obtained as a result of
numerical studies, respectively. Similarly, it was concluded that the
experimentally obtained CD values were 6.35% and 5.16% better than
the numerical data for the AR1 and AR2 models, individually. As a result of
numerical study, the CL/CD values obtained for AR1 and
AR2 were 3.86% and 12.04% higher for each aerofoil model than the experimental
data for the same structures. As a consequence of both experimental and
numerical study, the aerodynamic efficiency of the AR1 structure from the
structures of NACA-0018 aerofoil models having two different aspect ratios had
a significant advantage compared to the AR2 before and after the stall.
Rüzgâr enerjisinin yararlı enerjiye
dönüştürülmesinde kullanılan rüzgâr türbinleri, farklı kanat modellerinden
oluşmaktadır. Türbin performansını etkileyen en önemli etkenlerden biri kanat
modeli aerodinamik performansının değişimidir. Rüzgâr türbin kanatlarında
kullanılması muhtemel olan NACA-0018 kanat modelinin aerodinamik performansı bu
çalışma kapsamında, sayısal ve deneysel olarak incelenmiştir. Performans
analizi için yapılan sayısal çalışmalar hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD)
esasına göre çalışan ANSYS FluentTM 14,5 yazılımında SST (Shear
Stress Transport) türbülans modeli altında incelenmiştir. Sayısal çalışmalarda
Reynolds (Re) sayısı 5,7x104 kabul edilmiş, 0°’den 60°’ye kadar her 2,5°’lik hücum açısı
için analizler tekrarlanmıştır. Deneysel çalışmalar ise açık çevrimli rüzgâr
tünelinde her 5° hücum açısı için 0°-60° aralığında gerçekleştirilmiştir. Her
iki çalışmada da belirlenen hücum açılarında kanat modelinin kaldırma katsayısı
(CL), sürükleme katsayısı (CD) ve aerodinamik verimlilik
(CL/CD) değerleri bulunmuştur. Sayısal sonuçlara göre
açıklık oranı-1 (AR1) kanat modelinde 32,5°’de irtifa kaybı gözlenirken,
açıklık oranı-2 (AR2) kanat modelinde ise 25°’de irtifa kaybı söz konusudur.
AR1 ve AR2 kanat modelleri için yapılan deneysel çalışma sonuçlarına göre her
iki kanadın CL değeri, sayısal çalışmalar neticesinde elde edilen
verilerden sırasıyla %0,41 ve %2,71 oranında daha olumludur. Benzer şekilde
deneysel olarak elde edilen CD değerlerinin AR1 ve AR2 kanat modeli
için sayısal verilerden sırasıyla %6,35 ve %5,16 kadar daha iyi olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Sayısal çalışma sonucu AR1 ve AR2 kanat modelleri için elde
edilen CL/CD değerleri aynı yapılar için ölçülen deneysel
verilerden her bir kanat modeli için sırasıyla %3,86 ve %12,04 daha yüksektir.
Hem deneysel hem de sayısal çalışma sonucunda NACA-0018 kanat modelinin iki
farklı açıklık oranına sahip yapılarından AR1 yapısının aerodinamik verimi,
irtifa kaybı öncesi ve sonrasında AR2 kanadına göre belirgin bir avantaja
sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Submission Date | December 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.