There are many
reasons that affect students' academic achievement and health. One of the
reasons is that school furniture is not ergonomic. Designed in this paper are
student chairs and desks, which are height adjustable and inclinable, are
suitable for the anthropometric characteristics of the students and which would
ensure that students maintain their ideal body postures in design oriented
classes, especially while making drawings. The student desk and the chair were
designed in consideration of the anthropometric data obtained from the
students. The height-adjustable seat can be used at three different heights
according to the leg length of the students and the designed table can be used
inclined. Ergonomically evaluation of the school furniture designed was carried
out through RULA – Rapid Upper Limb Analysis. During the tests and the
analyses, Digital Human Models (DHM) matching the anthropometric measures
determined within the study were used. Risk assessments were conducted in this
study with the help of the ergonomics analyses carried out with DHMs. In the RULA analysis, the limbs positioned in
the ergonomic position were colored from green to red. As a result of the
analysis, it was seen that the designed furniture had a better RULA score than
the known school furniture.
Öğrencilerin akademik
başarılarını ve sağlıklarını etkileyen bir çok neden vardır. Bu nedenlerden
biri de okul mobilyalarının ergonomik olmamasıdır. Bu çalışmada, öğrenilerin
antropometrik özelliklerine uygun, yüksekliği ve eğimi ayarlanabilen okul
mobilyaları ile tasarım odaklı derslerde çizim yaparken ideal duruşlarını
koruyabilmeleri amaçlanmıştır. Öğrenci mobilyası öğrencilerden elde edilen
antropometrik veriler doğrultusunda tasarlanmıştır. Yüksekliği ayarlanabilir oturak öğrencilerin
bacak boylarına göre üç farklı yükseklikte, tasarlanan masa ise eğimli olarak
kullanılabilmektedir. Mobilyaların ergonomik analizi RULA-Üst Ekstremite
Analizi ile gerçekleştirilmiştir. Analizlerde, elde edilen antropometrik
verilere uygun olarak Dijital İnsan Modelleri (DHM) kullanılmıştır. Modeller
yoluyla yapılan analizler sayesinde risk değerlendirmeleri yapılmıştır. RULA
analizinde ergonomik konumda pozisyonlanan uzuvlar yeşilden kırmızıya doğru
renklendirilmiştir. Analizler neticesinde, tasarlanan mobilyanın, bilinen okul
mobilyalarına oranla daha iyi RULA skoru elde ettiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Submission Date | August 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.