The tube structures designed in the multicell pattern are used for crashworthiness in many areas. In this study, the crashworthiness was designed by dividing the inner area of the circular section geometry into equal slices by examining previous studies. In addition, this structure was prepared as a dual gradient in two different sizes along the length. Performance parameters were investigated by performing theoretical and numerical analyses. For multicell crashworthiness, which is considered a dual gradient, the folding style was insufficient in lobe formation. However, the specific energy absorption (SEA) and the crushing force efficiency (CFE) values of the two types of dual gradient structures behaved appropriately in absorbing kinetic energy. The dual gradient new design of crashworthiness provides resistance by preventing the bending of the structure under oblique loading. According to the results of the analysis, the mean SEA and CFE under loading at all angles for the 2nd order dual gradient configuration was 12.88% and 1.61% higher than the 1st order design. However, with the preparation of circular section tubular structures using 8-panel elements, close values were obtained in the comparison of theoretical and numerical analysis under axial loading conditions.
Çok hücreli desende tasarlanan tüp yapılar birçok alanda çarpmaya dayanıklı olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada daha önce yapılan çalışmalar incelenerek dairesel kesit geometrisinin iç alanı eşit dilimlere bölünerek çarpışma kutusu tasarlanmıştır. Ayrıca bu yapı, uzunluk boyunca iki farklı boyutta ikili gradyan olarak hazırlandı. Performans parametreleri teorik ve sayısal analizler yapılarak incelenmiştir. Çift gradyan olarak kabul edilen çok hücreli çarpışma dayanıklılığı açısından, lob oluşumunda katlanma stili yetersizdir. Bununla birlikte, iki tip çift gradyanlı yapının özgül enerji soğurma (SEA) ve çarpışma kuvveti verimliliği (CFE) değerleri, kinetik enerjinin sönümlenmesi konusunda uygun davranmıştır. Çarpışmaya dayanıklı yeni çift gradyanlı tasarım, eğik yükleme altında yapının bükülmesini önleyerek direnç sağlar. Analiz sonuçlarına göre, 2. derece ikili eğim konfigürasyonu için tüm açılardan yükleme altında ortalama SEA ve CFE, 1. derece tasarıma göre % 12.88 ve %1.61 daha yüksekti. Ancak dairesel kesitli boru yapıların 8 panelli elemanlar kullanılarak hazırlanmasıyla eksenel yükleme koşulları altında teorik ve sayısal analizlerin karşılaştırılmasında birbirine yakın değerler elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment, Numerical Modelling and Mechanical Characterisation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 EARLY VIEW |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.