ABSTRACT
When designing roads over valleys and ravines, we are often in a dilemma about what to build, high embankments or viaducts. Ensuring economy, traffic safety, embankment and viaduct safety, comfort, environmental protection as well as shorter construction time are the basic parameters on the basis of which the decision on the construction of high embankments or viaducts is made.
The subject of research in this paper is to find the best (optimal) solution when making a decision on what to design, a high embankment or viaduct.
The criteria for designing high embankments or viaducts were analysed and their optimization was carried out. The results of design optimization are presented taking into account the criteria for determining the optimal solution (functionality, durability, economy, aesthetics, ecology and construction time). The results of the research are presented analytically and graphically.
Vadiler ve vadiler üzerindeki yolları tasarlarken, genellikle ne inşa edileceği, yüksek dolgu veya viyadükler konusunda ikilemde kalıyoruz. Ekonominin sağlanması, trafik güvenliği, dolgu ve viyadük güvenliği, konfor, çevrenin korunması ve inşaat süresinin kısalması, yüksek dolgu veya viyadük inşaatı kararının dayandığı temel parametrelerdir.
Bu makaledeki araştırmanın konusu, yüksek bir set veya viyadük olarak ne tasarlanacağına karar verirken en iyi (optimal) çözümü bulmaktır.
Yüksek dolgu veya viyadük tasarımına yönelik kriterler analiz edilerek optimizasyonları gerçekleştirildi. Tasarım optimizasyonunun sonuçları, optimum çözümün belirlenmesine yönelik kriterler (işlevsellik, dayanıklılık, ekonomi, estetik, ekoloji ve inşaat süresi) dikkate alınarak sunulmaktadır. Araştırmanın sonuçları analitik ve grafiksel olarak sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Infrastructure Engineering and Asset Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 3, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | March 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 EARLY VIEW |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.