Günümüzde birçok alanda ve özellikle savunma sanayii sektöründe gittikçe hipersonik araçların önem kazanması güvenilirliği ve performansının ileri düzeye taşımasını gerekli kılmaktadır. Hipersonik araçların incelenmesi rüzgar tünelinde deneysel olarak yapılabildiği gibi kaynak yönetimi ve maliyet açısından önemli tasarruflar sağlamasından dolayı sayısal yöntemlerle de yapılabilmektedir. Bu çalışmada 5° açılı koni üzerinde sabit Mach sayısında (Ma=6) ve, α=0°, α=2° ve α=5° olmak üzere üç hücum açısındaki hipersonik akışlar Hesaplamalı Akışkan Dinamiği yöntemiyle incelenmiştir. Her hücum açısı için 2.106 m-1, 5.106 m-1, 1.107 m-1 ve 1,4.107 m-1 olmak üzere dört Birim Reynolds sayısı (Re*) için sayısal analizler yapılmıştır. Analizler neticesinde, akışın yoğun olduğu yerlerde dinamik basınç, Re* ile doğru orantılıyken, koni arka tarafında çok az ters akış nedeniyle akışın seyrek ve dinamik basıncın Re* ile ters orantılı olduğu görülmüştür. Ayrıca Ma sayısının hız ve sıcaklığa bağlı olduğu da görülmüştür. Sıcaklığın yüksek ve akışın seyrek veya yavaş olduğu yerlerde Ma sayısının daha düşük olduğu, özellikle Re* ile hücum açısından bağımsız olarak sınır tabakasında sınırlı olduğu görülmüştür. Bu genel değerlendirmenin yanında hücum açısı ve Re* sayısının sınır tabakadaki laminer akıştan türbülanslı akışa geçişi üzerindeki etkiler incelenmiş ve deneysel sonuçlarla karşılaştırılmıştır. Bulgular benzerlik göstermiş ve aynı hücum açısında, sınır tabakasının geçiş konumu Re* artmasıyla açıkça koni ön ucuna doğru (akışın geldiği taraf) ilerlediği sonucuna varılmıştır.
The increasing importance of hypersonic vehicles in various fields, particularly in the defense industry, requires advancing their reliability and performance to higher levels. For that, research has increasingly leaned on numerical methods to achieve significant savings in resources and costs. This study investigates hypersonic flows at a fixed Mach number of 6 on a 5° smooth straight cone, considering three angles of attack equal to 0°, 2°, and 5°, using Computational Fluid Dynamics (CFD). Case analyses were conducted at 2.106 m-1, 5.106 m-1, 1.107 m-1, and 1,4.107 m-1 Unit Reynolds numbers (Re*) for each angle of attack. The analyses revealed an inverse relationship between temperature and Re* along the computational domain. Furthermore, the distributions varied depending on the incoming angle of attack, with dynamic pressure being directly proportional to Re* in flow-intensive regions, while due to minimal reverse flow on the cone's rear side, flow becomes sparse, and pressure is inversely proportional to Re*. Additionally, it was observed that the Mach number is highly correlated with temperature and velocity distributions. Lower Mach numbers were found in regions of higher temperature or slower flow, especially limited to the boundary layer regardless of the angle of attack and Re*. In addition to this general assessment, the effects of the angle of attack and Re* number on the transition from laminar to turbulent flow in the boundary layer were examined and compared with experimental results. The findings revealed similarities, concluding that with increasing Re*, the transition location of the boundary layer clearly progresses towards the front end of the cone (the side from which the flow is incoming) at the same attack angle.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computational Methods in Fluid Flow, Heat and Mass Transfer (Incl. Computational Fluid Dynamics) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2025 |
Publication Date | October 13, 2025 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | July 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 EARLY VIEW |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.