Bu çalışma, elektrikli araçlar için uygun şarj istasyonu konumunun ve elektrikli araç şarj istasyonuna en fazla ihtiyaç duyulan ilçenin belirlenmesini ele almaktadır. Çalışma üç aşamadan oluşmaktadır. İlk olarak, elektrikli araç şarj istasyonu (EAŞİ), kentsellik bakımından on iki kritere göre Bulanık Mantık DEMATEL kullanılarak değerlendirilmiştir. Kriterlerin arasında “Kara yolu” en yüksek önem ağırlığına sahip bulunmuştur. Çalışmanın ikinci aşamasında belirlenen kriterler dahilinde Ankara’nın tüm ilçelerini kapsayan uygunluk haritası hazırlanmıştır. QGIS’te gerçekleşen analizde EAŞİ için çok yüksek uygun alan, Ankara’nın %2.41’i olarak bulunmuştur. Son olarak, elde edilen uygunluk haritası dikkate alınarak alternatif ilçeler belirlenmiştir. Alternatif ilçelerin sıralamasında ulaşım hareketliliği dikkate alınmış, nüfus, EAŞİ ve turist sayısı kriterleri doğrultusunda TOPSIS yöntemi kullanılarak EAŞİ’ye en fazla ihtiyaç duyulan ilçelerin sıralaması yapılmıştır. İlçelerin sıralamasında ise Altındağ ilk sırada yer almıştır. Çalışmada kullanılan yöntemler, belirlenen kriterler ve elde edilen sonuçlar bu çalışmanın benzer çalışmalardan farklılığını göstermektedir. Hazırlanan bu çalışmanın EAŞİ altyapısının genişlemesine yönelik geliştirilecek stratejilere ve yer seçimine ilişkin hazırlanan çalışmalara katkı sağlaması beklemektedir.
This study addresses the location of suitable charging stations for electric vehicles and the determination of the district with the greatest need for electric vehicle charging stations. The study consists of three stages. Firstly, the electric vehicle charging station (EVCS) was evaluated using Fuzzy Logic DEMATEL according to twelve criteria in terms of urbanity. Among the criteria, “Highway” was found to have the highest importance weight. In the second phase of the study, a suitability map covering all districts of Ankara was prepared within the scope of the criteria determined. In the analysis conducted at QGIS, the very high suitable area for EVCS was found to be 2,41% of Ankara. Lastly, alternative districts were determined by taking into account the suitability map obtained. In the ranking of alternative districts, transportation mobility was taken into account, and the districts with the greatest need for EVCS were ranked using TOPSIS method in line with the criteria of population, number of EVCS and tourist. In the ranking of the districts, Altındağ ranked first. It is expected that this study will contribute to the strategies to be developed for the expansion of the EVCS infrastructure and the studies prepared regarding the location selection.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Transportation Engineering |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | July 15, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | April 4, 2025 |
| Acceptance Date | July 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 EARLY VIEW |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.