In this study, a model of a pre-transmission parallel hybrid vehicle was created in MATLAB/Simulink environment. A torque control strategy has been developed for the hybrid vehicle on the created model. The hybrid vehicle's torque control is provided by fuzzy logic and conventional rule-based control strategies. The control strategies of the hybrid vehicle have been developed based on four input parameters: accelerator and brake pedal position, battery state of charge and the operating mode of the electric motor. The regenerative braking system of the pre-transmission parallel hybrid vehicle has been provided with a fuzzy logic control strategy in both vehicle structures. In the fuzzy logic torque split controller, a control algorithm has been created in which the safety, performance and fuel consumption values of the vehicle meet at the optimum point. Under different driving cycle conditions, the effects of control strategies on engine operating points have been examined and average fuel consumption values have been obtained. In the control of the parallel hybrid vehicle with fuzzy logic method, it has been obtained that it provides 12.87%, 6.62%, 2.27% and 6.23% fuel savings under FTP-75, NEDC, EUDC and ECE-15 driving cycle conditions, respectively. It has been observed that the vehicle cannot provide sufficient performance in US06 driving cycle conditions with the use of conventional rule-based control strategy.
Bu çalışmada, MATLAB/Simulink ortamında çn iletimli paralel hibrit araç modeli oluşturulmuştur. Oluşturulan model üzerinde hibrit araç için tork kontrol stratejisi geliştirilmiştir. Hibrit aracın tork kontrolü, bulanık mantık ve geleneksel kural tabanlı kontrol stratejileri ile sağlanmıştır. Hibrit aracın kontrol stratejileri, gaz ve fren pedalı konumu, batarya şarj durumu ve elektrik motorunun çalışma modu olmak üzere dört girdi parametresine dayalı olarak geliştirilmiştir. Ön iletimli paralel hibrit aracın rejeneratif fren sistemi, her iki araç yapısında da bulanık mantık kontrol stratejisi ile sağlanmıştır. Bulanık mantık tork dağıtıcı denetleyicide aracın güvenlik, performans ve yakıt tüketim değerlerinin optimum noktada buluştuğu bir kontrol algoritması oluşturulmuştur. Farklı sürüş çevrimi koşulları altında, kontrol stratejilerinin motor çalışma noktaları üzerindeki etkileri incelenmiş ve ortalama yakıt tüketim değerleri elde edilmiştir. Bulanık mantık yöntemi ile paralel hibrit aracın kontrolünde, FTP-75, NEDC, EUDC ve ECE-15 sürüş çevrimi koşullarında sırasıyla %12.87, %6.62, %2.27 ve %6.23 yakıt tasarrufu sağlandığı sonucu elde edilmiştir. Konvansiyonel kural tabanlı kontrol stratejisinin kullanılması ile aracın US06 sürüş çevrimi koşullarında yeterli performansı sağlayamadığı gözlemlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | May 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.