Topology optimization is known as one of the basic categories of structural optimization. Topology optimization is received increasing attention in many engineering disciplines. Topology optimization contributes to minimizing emissions and environmental effects by increasing material utilization efficiency and manufacturing sustainability. The mechanical parking brake is still used in many vehicles. This study aims to contribute to the reduction in vehicle weight by applying topology optimization. In addition, it also purposes to promote sustainability in manufacturing by reducing material usage and energy consumption. A CAD model was created by considering the existing mechanism element dimensions. The parking brake lever mechanism component was evaluated using topology optimization and finite element analysis methods. Static analyses were performed using a finite element analysis program. The results of this analysis were used as input data for topology optimization. In the topology optimization, the response constraint mass was increased by 5 increments from 50% to 95%. As a result, the maximum equivalent (von Mises) stress for the parking brake lever is 230,29 MPa, and for the ratchet is 11,559 MPa. The maximum total deformation value for the brake lever is 0,95853 mm and for the ratchet is 0,0079482 mm. The parking brake lever mass decreased by 18,48% from 0.27751 kg to 0.22622 kg. The ratchet mass decreased from 0.095042 kg to 0.061911 kg by 34.85%.
Topology optimization finite element analysis sustainable manufacturing parking brake lever and ratchet
yok
Topoloji optimizasyonu, yapısal optimizasyonun temel kategorilerinden biri olarak bilinir. Topoloji optimizasyonuna birçok mühendislik disiplininde ilgi artmaktadır. Topoloji optimizasyonu, malzeme kullanım verimliliğini ve üretim sürdürülebilirliğini artırarak, emisyonların ve çevresel etkilerin azaltılmasına katkı sağlamaktadır. Mekanik park freni hâlâ birçok taşıtta kullanılmaktadır. Bu çalışmada, topoloji optimizasyonu yardımıyla araç ağırlığının azaltılmasına katkı sağlamak da amaçlamaktadır. Ayrıca malzeme kullanımını ve enerji tüketimini azaltarak imalat alanında sürdürülebilirliği katkı sağlanmak da istenmektedir. Mevcut park freni dikkate alınarak CAD model oluşturulmuştur. Park freni kolunun elemanları sonlu eleman analizi yöntemleri ile analiz edilmiş ve topoloji optimizasyonu gerçekleştirilmiştir. Statik analizler için sonlu elemanlar analiz programı kullanılmıştır. Statik analizin sonuçları, topoloji optimizasyonu için girdi verileri olarak kullanılmıştır. Topoloji optimizasyonunda, kütle yanıt kısıtı 5 artımla %50'den %95'e kadar artırılmıştır. Sonuç olarak, park freni kolu için maksimum eşdeğer (von Mises) gerilme 230,29 MPa ve park fren cırcırı için 11,559 MPa'dır. Fren kolu için maksimum toplam deformasyon değeri 0,95853 mm ve park fren cırcırı için 0,0079482 mm'dir. Park freni kolu kütlesi %18,48 oranında azalarak 0,27751 kg'dan 0,22622 kg'a düşmüştür. Park fren cırcırının kütlesi %34,85 oranında azalarak 0,095042 kg'dan 0,061911 kg'a düşmüştür.
Topoloji optimizasyonu sonlu elemanlar analizi sürdürülebilir imalat park freni kolu ve cırcırı
yok
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Optimization Techniques in Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | March 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | July 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 27 Issue: 6 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.