Araştırmanın amacı, 1985-2021 yıllarında yayınlanmış dijital pazarlama ile ilgili yayınları sosyal ağ analiz ile incelemek ve dijital pazarlama alanındaki eğilimleri ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla Scopus veri tabanında başlığında “digital marketing” geçen yayınlar taranmıştır. Çalışmada Scopus veri tabanından indirilen 469 yayının bibliyometrik verileri kullanılmıştır. Yayın dili, yayın yılı, yayın türleri, dergi atıf ağı, anahtar kelime ve konu eğilimleri ve yazar ortak atıf ağı için bibliyometrik analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre dijital pazarlama olan ilginin 2017 yılından itibaren önemli ölçüde arttığı söylenebilir. Yayınlar ağırlıklı olarak konferans bildirileri ve makalelerden oluşmaktadır. Yayınların dilleri İngilizce, Portekizce ve İspanyolcadır. Yayınların orijin ülkeleri ise sırasıyla Hindistan, Amerika ve Birleşik Krallıktır. “Digital Marketing” dergisi en sık atıf alan dergi olurken, Kannan ve Li (2017) en çok atıf alan makale olarak belirlemiştir. Genç yetişkinlerin ilgileri, gelişen büyük veri ve tüketici satın alma davranışı en çok çalışılan konulardır. Yayınlarda yaygın olarak kullanılan anahtar kelimeler dijital pazarlama, pazarlama, ticaret, sosyal medya, satış, sosyal ağlar, insan, yapay zekâ, internet ve büyük veri olmuştur.
The study aims to examine the publications related to digital marketing published in 1985- 2021 with the social network analysis method and to reveal the research trends in the digital marketing field. For this aim, publications with “digital marketing” in the title were scanned in the Scopus database. In the study, bibliometric data of 469 publications downloaded from the Scopus database were used. Bibliometric analysis was carried out for publication language, publication year, publication types, journal citation network, keyword and subject trends, and author co-citation network. According to the results, the interest in the digital marketing research field has increased since 2017. Publications mainly consist of conference proceedings and articles. The languages of the publications are English, Portuguese, and Spanish. The countries of origin of the publications are India, America, and the United Kingdom. While the Digital Marketing journal is the most frequently cited journal, Kannan and Li (2017) is identified it as the most cited paper. The interests of young adults, evolving big data, and consumer buying behavior are the most studied topics. The most commonly used keywords in publications were digital marketing, marketing, commerce, social media, sales, social networks, human, artificial intelligence, internet, and big data.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2021 |
Submission Date | July 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 3 |