In this article, it’s discussed that the emergence of a new theoretical model inIn this article, it’s discussed that the emergence of a new theoretical model inthe history of the Ottoman makam theorythe history of the Ottoman makam theory from 15thcentury. This new model is calledhere as “Esoteric Model of Makam” (BMM). The concept of “melody-type) has a fundamental role in this modelarea of tone and melody is classified into four classes,melody-type), “âvâze” (voice/sound), “şûbeextremely remarkable that these concepts are associated with horoscopes, planets, fourelements and time, with regard to esoteric nature of model. In terms of conceptualmeaning and functions, these concepts are analyzed here for the first time withhermeneutical approach. In light of findings, it’s determined that these concepts arecomposed of representation of the Pythagorean conception of “the harmony/music of thespheres”, in point of esoteric symbolism
Makam (maqam melody-type) esoteric tradition harmony/music of thespheres Pythagorean tradition
Bu makalede 15. yy. itibariylemodelin ortaya çıkışı ele alınmaktadır. modelin ortaya çıkışı ele alınmaktadır. Bu model, burada “Bâtınî Makam Modeli” (BMM) olarak adlandırılmıştır. Bu yeni modelde makam kavramı temel durumdadır. yeni anlayışa göre perde ve ezgi alanı; makam,sınıfa ayrılmaktadır. Bu kavramların, burçlar, gezegenler, dört unsur ve zamanla ilişkilendirilmiş olması, yeni modelin “çekicidir. Bu dört kavram, yorumsamacı bir yaklaşımla ele alınailişkilendirilmiş olması, yeni modelin “bâtınî” niteliği açısından son derece dikkat
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Original research |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.