Bu araştırmada, 2000-2022 yılları arasında özel gereksinimli bireylerin sosyal beceri öğretimi konusunda müdahale içeren lisans üstü tez çalışmalarının tematik içerik analizi yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Belirlenen yıl aralığına göre ulusal tez merkezinden ulaşılan 29 tez çalışması, tematik içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmalar, tez türü, yayınlandığı yıl, üniversite, özel gereksinim türü, amaç, yöntem, katılımcı yaşı, kullanılan ölçme aracı, sonuç ve öneri parametreleri dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, en fazla doktora tezi ve en çok 2019 yılında çalışma yürütüldüğü ortaya çıkmıştır. En çok Abant İzzet Baysal Üniversitesi tarafından tez çalışması yapılmışken, katılımcı özel gereksinim türü en çok otizm spektrum bozukluğu olmuştur. Çalışmalarda en fazla uygulanan müdahalenin etkililiği incelenmiş, veri toplama aracı olarak en fazla veri kayıt formu kullanılmıştır. Araştırmaların sonucunda, en çok uygulanan müdahalelerin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Farklı sosyal beceriler ile farklı araştırmaların yürütülmesi ve yine farklı engel grupları ile çalışmaların yapılması en çok yapılan öneriler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Özel gereksinimli bireyler sosyal beceri öğretimi lisans üstü tez çalışmaları tematik içerik analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Disability Education, Autism and Spectrum Disorder Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | March 8, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |