Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 118 - 131, 30.06.2021

Abstract

References

  • Ağaoğlu, E., Ceylan, M., Kasım, E., & Madden, T. (2004). Araştirma görevlilerinin kendi tükenmişlik düzeylerine i̇lişkin görüşleri [Opinions of research assistants about their own burnout levels]. Malatya: XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Akçamete, G., Kaner, S., & Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik iş doyumu ve kişilik [Burnout, job satisfaction and personality in teachers]. Nobel Yayınları.
  • Arslan, Ö. G. (2007). Okul Müdürlerinin Öğretimsel Liderlik Anlayışı ile Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişliğinin Karşılaştırılması: Çaycuma Alan Araştırması Örneği [Comparison of School Principals' Understanding of Instructional Leadership and Teachers' Professional Burnout: The Case of Çaycuma Field Study]. Master’s Thesis, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. D., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi [Investigation of life satisfaction, job satisfaction and professional burnout levels of technical teachers]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14, 115-129.
  • Babaoğlan, E. (2006). İlköğretim Müdürlerinde Tükenmişlik [Burnout in Primary Education Principals]. Doctoral Dissertation, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Babaoğlan, E. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinde tükenmişliğin bazı değişkenlere göre araştırılması [Investigation of burnout in primary school administrators according to some variables]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 55–67.
  • Başaran, İ. (2008). Örgütsel davranış insanin üretim gücü [Organizational behavior, human productive power]. Ekinoks Eğitim Danışmanlık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış [New Structure and Behavior in School Management]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N., & Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Examination of teachers' professional burnout levels according to different variables]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
  • Çapri, B. (2006). Tükenmişlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması [Turkish adaptation, validity and reliability study of the burnout scale]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 62-77.
  • Çavuşoğlu, İ. (2005). Endüstri meslek liselerinde çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile bazı kişisel değişkenler arasındaki ilişki Bolu İli örneği [Industry professional relationships between some personal variables with burnout of teachers working in schools Bolu example]. Master’s Thesis, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çelikkaleli, Ö. (2011). Yetişkin eğitimcisi öğretmenlerin tükenmişlik ve mesleki yetkinliklerinin ı̇ncelenmesi [Examination of burnout and professional competencies of adult educator teachers]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 4, 13-26.
  • Dewey, J. (1903). Democracy in education. The Elementary School Teacher, 4(4), 193-204.
  • Dolunay, A. B. (2002). Genel liseler ve teknik-ticaret-meslek liselerinde görevli öğretmenlerde tükenmişlik durum araştırması, Keçiören İlçesi [Burnout status research among teachers working in general high schools and technical-trade-vocational high schools, Keçiören Distric]. Master’s Thesis, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dolunay, B. A. ve Piyal, B. (2003). Öğretmenlerde bazı mesleki özellikler ve tükenmişlik [Some professional characteristics and burnout in teachers]. Kriz Dergisi, 1, 35-48.
  • Ersoy Yılmaz, S., Yazıcı, N., & Yazıcı, H. (2014). Öğretmen ve yönetici öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi [Examination of burnout levels of teachers and administrators]. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 24. http://dx.doi.org/10.11611/JMER357
  • Girgin, G. (2011). Bir grup ı̇lköğretim öğretmeninde tükenmişlik sendromu [Burnout syndrome in a group of primary school teachers]. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 31, 602- 608. doi: 10.5336/medsci.2009-16135
  • Göktepe, A. K. (2016). Tükenmişlik sendromu [Burnout syndrome]. Metis.
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ı̇linde görevli okul öncesi öğretmenlerinin ı̇ş tatmin düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin ı̇ncelenmesi [Investigation of job satisfaction levels and professional burnout levels of pre-school teachers working in Kars]. Master’s Thesis, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Izgar, H. (2001). Okul yöneticilerinin tükenmişlik düzeyleri [Burnout levels of school administrators]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 27, 335-340.
  • Kırılmaz, A. Y., Çelen, Ü., & Sarp, N. (2003). İlköğretim’de çalışan bir öğretmen grubunda tükenmişlik durumu araştırması [A study of burnout in a group of teachers working in primary education]. İlköğretim-Online, 2 (1), 2-9.
  • Lheureux, F., Truchot, D., & Borteyrou, X. (2016). Suicidal tendency, physical health problems and addictive behaviours among general practitioners: their relationship with burnout. Work & Stress, 30(2), 173-192. https://doi.org/10.1080/02678373.2016.1171806
  • Maslach, C. & Jackson, S. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, Willey, 99-133.
  • Maslach, C. Schaufeli W., & Leither, M. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Maslach, C., Leither, P. (1997). The truth about burnout. Jossey-Bass A Willey Company.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008) Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler [Burnout syndrome in music teachers and affecting factors]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15,103–116.
  • Özben, Ş., & Argun, Y. (2003) İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma [A research on the hopelessness and burnout levels of primary school teachers]. Ege Eğitim Dergisi, 1, 36-48.
  • Sarpkaya, R. (2011). Öğretim elemanlarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri ADÜ örneği [An example of academic staff's job satisfaction and burnout levels].; Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Şimşek, A. (2018). Araştırma Modelleri [Research Models]. A. Şimşek in Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (pp. 80-107). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1619.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013) Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson.

Examination of Teachers' Burnout Levels in Terms of Various Variables

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 118 - 131, 30.06.2021

Abstract

In this study, it was aimed to examine the burnout levels of teachers working in schools affiliated to the Ministry of National Education. Correlational survey model was used in the study. The sample of the research consists of 421 teachers working in primary, secondary, high school and science and art center (SAC). Maslach’s (1981) Burnout Scale was used as the data collection tool. For the analysis, one way analysis of variance and independent samples t-tests were used. The result indicated that there was a significant difference between female and male teachers in the subdimension of depersonalization, which illustrates that male teachers’ burnout level in the subdimension of depersonalization is higher than female teachers. It was also indicated that single teachers’ burnout level was higher than married teachers except for the personal accomplishment subdimension. Additionally, there was a statistically meaningful difference in the subdimensions of emotional burnout and depersonalization depending on the age variable, according to which teachers who are between the ages of 51 and 60 perceive a higher level of burnout than other age groups.

References

  • Ağaoğlu, E., Ceylan, M., Kasım, E., & Madden, T. (2004). Araştirma görevlilerinin kendi tükenmişlik düzeylerine i̇lişkin görüşleri [Opinions of research assistants about their own burnout levels]. Malatya: XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı.
  • Akçamete, G., Kaner, S., & Sucuoğlu, B. (2001). Öğretmenlerde tükenmişlik iş doyumu ve kişilik [Burnout, job satisfaction and personality in teachers]. Nobel Yayınları.
  • Arslan, Ö. G. (2007). Okul Müdürlerinin Öğretimsel Liderlik Anlayışı ile Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişliğinin Karşılaştırılması: Çaycuma Alan Araştırması Örneği [Comparison of School Principals' Understanding of Instructional Leadership and Teachers' Professional Burnout: The Case of Çaycuma Field Study]. Master’s Thesis, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M. D., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi [Investigation of life satisfaction, job satisfaction and professional burnout levels of technical teachers]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14, 115-129.
  • Babaoğlan, E. (2006). İlköğretim Müdürlerinde Tükenmişlik [Burnout in Primary Education Principals]. Doctoral Dissertation, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Babaoğlan, E. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinde tükenmişliğin bazı değişkenlere göre araştırılması [Investigation of burnout in primary school administrators according to some variables]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 55–67.
  • Başaran, İ. (2008). Örgütsel davranış insanin üretim gücü [Organizational behavior, human productive power]. Ekinoks Eğitim Danışmanlık.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış [New Structure and Behavior in School Management]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N., & Şahin, D. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Examination of teachers' professional burnout levels according to different variables]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
  • Çapri, B. (2006). Tükenmişlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması [Turkish adaptation, validity and reliability study of the burnout scale]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 62-77.
  • Çavuşoğlu, İ. (2005). Endüstri meslek liselerinde çalışan öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ile bazı kişisel değişkenler arasındaki ilişki Bolu İli örneği [Industry professional relationships between some personal variables with burnout of teachers working in schools Bolu example]. Master’s Thesis, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Çelikkaleli, Ö. (2011). Yetişkin eğitimcisi öğretmenlerin tükenmişlik ve mesleki yetkinliklerinin ı̇ncelenmesi [Examination of burnout and professional competencies of adult educator teachers]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 4, 13-26.
  • Dewey, J. (1903). Democracy in education. The Elementary School Teacher, 4(4), 193-204.
  • Dolunay, A. B. (2002). Genel liseler ve teknik-ticaret-meslek liselerinde görevli öğretmenlerde tükenmişlik durum araştırması, Keçiören İlçesi [Burnout status research among teachers working in general high schools and technical-trade-vocational high schools, Keçiören Distric]. Master’s Thesis, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dolunay, B. A. ve Piyal, B. (2003). Öğretmenlerde bazı mesleki özellikler ve tükenmişlik [Some professional characteristics and burnout in teachers]. Kriz Dergisi, 1, 35-48.
  • Ersoy Yılmaz, S., Yazıcı, N., & Yazıcı, H. (2014). Öğretmen ve yönetici öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi [Examination of burnout levels of teachers and administrators]. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 24. http://dx.doi.org/10.11611/JMER357
  • Girgin, G. (2011). Bir grup ı̇lköğretim öğretmeninde tükenmişlik sendromu [Burnout syndrome in a group of primary school teachers]. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi, 31, 602- 608. doi: 10.5336/medsci.2009-16135
  • Göktepe, A. K. (2016). Tükenmişlik sendromu [Burnout syndrome]. Metis.
  • Gürbüz, Z. (2008). Kars ı̇linde görevli okul öncesi öğretmenlerinin ı̇ş tatmin düzeyleri ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin ı̇ncelenmesi [Investigation of job satisfaction levels and professional burnout levels of pre-school teachers working in Kars]. Master’s Thesis, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Izgar, H. (2001). Okul yöneticilerinin tükenmişlik düzeyleri [Burnout levels of school administrators]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 27, 335-340.
  • Kırılmaz, A. Y., Çelen, Ü., & Sarp, N. (2003). İlköğretim’de çalışan bir öğretmen grubunda tükenmişlik durumu araştırması [A study of burnout in a group of teachers working in primary education]. İlköğretim-Online, 2 (1), 2-9.
  • Lheureux, F., Truchot, D., & Borteyrou, X. (2016). Suicidal tendency, physical health problems and addictive behaviours among general practitioners: their relationship with burnout. Work & Stress, 30(2), 173-192. https://doi.org/10.1080/02678373.2016.1171806
  • Maslach, C. & Jackson, S. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, Willey, 99-133.
  • Maslach, C. Schaufeli W., & Leither, M. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Maslach, C., Leither, P. (1997). The truth about burnout. Jossey-Bass A Willey Company.
  • Otacıoğlu, S. G. (2008) Müzik öğretmenlerinde tükenmişlik sendromu ve etkileyen faktörler [Burnout syndrome in music teachers and affecting factors]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15,103–116.
  • Özben, Ş., & Argun, Y. (2003) İlköğretim öğretmenlerinin umutsuzluk ve tükenmişlik düzeyleri üzerine bir araştırma [A research on the hopelessness and burnout levels of primary school teachers]. Ege Eğitim Dergisi, 1, 36-48.
  • Sarpkaya, R. (2011). Öğretim elemanlarının iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri ADÜ örneği [An example of academic staff's job satisfaction and burnout levels].; Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Şimşek, A. (2018). Araştırma Modelleri [Research Models]. A. Şimşek in Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (pp. 80-107). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1619.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2013) Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Sıhhat Aydemir 0000-0002-9616-7862

Hakan Akçay 0000-0003-0307-661X

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Aydemir, F. S., & Akçay, H. (2021). Examination of Teachers’ Burnout Levels in Terms of Various Variables. Research on Education and Psychology, 5(1), 118-131.

17908

All the articles published in REP are licensed with "Creative Commons Attribution 4.0 International License"