Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Coğrafi Bilgi Sistemleri” anahtar kavramı ile ilgili kavramsal çatılarını araştırarak, bu konudaki kavram yanılgılarını tespit etmektir. Araştırma verileri, Necmettin Erbakan Üniversitesi’nde öğrenim gören 80 öğrenciden bağımsız kelime ilişkilendirme testi kullanılarak toplanmıştır. Kelime ilişkilendirme testi analizi ile sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Coğrafi Bilgi Sistemleri” anahtar kavramına vermiş oldukları cevap kelimeler, kodlanarak kategorilere ayrılmıştır. Bu kategorilerde tekrar eden cevap kelimelerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Kategorilere ayrılan cevap kelimelerin frekans ve yüzde oranları incelendiğinde, öğrencilerin Coğrafi Kavramlar, Harita Bilgisi, Bilim Dalları, Uzaktan Algılama, Coğrafi Bilgi Sistemleri ile İlgili Kavramlar, Yazılım ve Donanım, şeklindeki kategorilerde yer alan kavramlar üzerinde daha çok yoğunlaştıkları görülmektedir. Bu sonuçlara göre, öğretmen adaylarının "Coğrafi Bilgi Sistemleri" anahtar kavramıyla ilgili geçerli ilişkilendirme yaptıkları söylenebilir. Ancak bu ilişkilendirmelerin bir kısmının bilimsel bilgiden uzak olması öğretmen adaylarının bazı konularda azda olsa sınırlı bilgiye sahip olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, elde edilen bulgulara göre, kelime ilişkilendirme testlerinin bilişsel yapıyı ortaya çıkarmada ve kavram yanılgılarını tespit etmede etkili bir teknik olduğu sonucuna ulaşılmıştır
The purpose of this study, is to determine the notion paralogisms by examining the candidates of social studies teachers about notion structures of the keyword ‘Geographical Information Systems’. Research datas were collected via using an independent word association test, from 80 students studying at Necmettin Erbakan University. The answers given by the social studies teacher candidates categorized by codes via word association test analyses. In these categories, the frequencies and percentages of repeating answers were calculated. When the frequencies and percentages of the categorized answers examined, it can be seen that students are concentrated on issues such as ‘Geographical Issues, Map Knowledge, Scientific Sections, Remote Sensing, Issues About Geographical Information Systems, Hardware and Software’. According to these results, it can be said that the teacher candidates could make enough attribution about the keyword ‘Geographical Information Systems’. However, the distance of these attrubitons to the scientific information shows us that the teacher candidates have limited information about few topics. Initially, according to datas collected, word association tests are efficient tests in order to expose the scientific structure and to determine the notion paralogisms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.