Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretiminin öğrencilerin tutumlarına etkisini tespit etmek ve öğrencilerin “yardımseverlik” değerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Etkinlikler uygulanırken değer açıklama, değer analizi, ahlaki muhakeme yaklaşımlarından faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 24’ü deney, 23’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 47 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden faydalanmak suretiyle “karma yöntem” tekniğine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekler aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deney deseni ile görüşme tekniğinden faydalanılmış; veriler, nicel ve nitel araştırma tekniklerine uygun olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin başlangıç seviyelerini ölçmek amacıyla bir “başarı testi”, öğrencileri tanımak amacıyla “öğrenci tanıma formu”, öğrencilerin tutumlarını belirlemek amacıyla “yardımseverlik tutum ölçeği” ve öğrencilerin değer eğitimi hakkındaki görüşlerini tespit etmek amacıyla bir “görüşme formu” geliştirilmiştir. Deney grubu on üç haftalık etkinlik temelli bir eğitime tabi tutulmuştur. Sosyal bilgiler dersinde etkinlik temelli bir eğitim sürecinin sonucuna bakıldığında, öğrencilerin tutum puanları üzerine olumlu bir etkisinin olduğu söylenebilir. Yardımseverlik değerinin etkinlik temelli öğretiminin süreci somutlaştırdığı, yaşam örneklerini doğrudan sunduğu, öğrenciler üzerinde etkili olduğu ve yardımseverlik değerini içselleştirmelerinde faydalı olduğu söylenebilir
The aim of the study is to identify the impact of activity based value instruction in 4th graders Social Sciences classes on the attitudes of students and to analyze the opinions of students about “helpfulness” value. Some approaches as instruction, value analysis and moral reasoning are used when conducting the activities. The focus group of the study consists of 24 sample group students and 23 control group students. The study is designed in a “mixed method” style using both quantitative and qualitative research methods. The research data are obtained through the scales developed by the researcher. The study uses a test pattern with pre-test and post-test control group and face to face interview methods; the data are collected through scales generated by the researcher in accordance with quantitative and qualitative research methods. To this end, an “assessment test” is generated to identify the entry levels of students; a “student information form” is developed to know about the students, “a “helpful attitudes scale” to identify the attitudes of students and an “interview form” is prepared to obtain students’ opinions regarding value education. The control group is given an activity based education activity for three weeks. Given the results of an activity based education in Social Sciences class, it is possible to say that it has a positive impact on attitude grades of students. The activity based instruction of values about helpfulnesscan be said to put the process in concrete, provide direct examples from life, be effective on students and is useful in ensuring that students internalize and adopt helpful attitudes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.