Bu araştırmada İstanbul’daki bir ilkokul ve ortaokulun okul yaşam kalitesinin okuldaki öğretmenler ve öğrenci görüşleriyle belirlenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışması deseninde yürütülen çalışmada veriler gözlem, görüşme ve anket yardımıyla toplanmıştır. Öğrencilere sorulan “Öğrencisi olmaktan mutluluk duyacağınız okulu tanımlayınız.” ve “Asla öğrencisi olmak istemeyeceğiniz okulu tanımlayınız” şeklinde iki soru sorulmuş ve bu soruları sınıf ortamında yazılı olarak yanıtlamaları istenmiştir. Ayrıca öğretmenlere de “Öğretmen olmaktan mutluluk duyacağınız okulu tanımlayınız.” ve “Asla öğretmen olmak istemeyeceğiniz okulu tanımlayınız” soruları sorularak yazılı cevap istenmiş. Ardında bu öğretmenlerle bu sorularla ilgili olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak öğretmen görüşleri alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılarak temalar “okula yönelik duygular”, “okul yönetimi”, “öğretmen-öğrenci iletişimi”, “öğrenci-öğrenci iletişimi”, “sosyal etkinlikler” ve “statü” olmak üzere altı boyutta incelenmiştir. Altı boyutla ilişkili öğretmenlerden ve öğrencilerden elde edilen veriler literatür ışığında yorumlanarak alan ve araştırmalara katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuştur
The main purpose of this study is to determine the quality of school life in a primary and middle school with the help of teacher’ and students ‘perspectives in İstanbul. In this case study, the data were gathered through observations, interviews and inquiry questions from the participants of the study consisted of 6 teachers and 80 primary and middle school students. In inquiry, two questions were asked to students that “Describe the school in which you'll be happy” and “Describe the school in which you will never want to be”. Two questions were asked to teachers that “Describe the school in which you will happy to be a teacher” and “Describe the school in which you never want to be a teacher”. Open ended questions were answered as written texts by teachers and students, semi-structured interviews were used for getting teachers opinions about quality of school life. In analyzing the data collected through semi-structured interviews, observations and open ended questions, descriptive analysis were used under the six sub-dimensions of quality of school life administrator, teachersstudent relationships, affects towards school, student-student relationships, status, and social activities . Data gathered from students and teachers related to six dimensions supported with literature have suggestions that will contribute to the area and researches
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.