Bu çalışma da ilköğretim öğretmen adaylarının çevre problemlerine yönelik tutumları ile fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını incelenmiştir. Her bir tutum değişkeninin, sınıf düzeyine, cinsiyete, yaşa, yaşadığı bölgeye, çevreyle ilgili herhangi bir etkinliğe katılıp katılmadığına, çevre konulu başka bir ders alıp almadığına göre farklılık gösterip göstermediği tespit etmek amaçlanmıştır. Bu araştırma tarama modelinde olup, betimsel türde ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiş bir çalışmadır. Araştırma, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Fen ve Teknoloji dersi alan, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliğinin 4.sınıflarında eğitim gören 206 öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırmaya oluşturan veriler, sınıf, fen bilgisi ve okul öncesi öğretmen adaylarının çevre problemlerine yönelik tutumlarını ölçen bir tutum ölçeği ile fen ve teknoloji öğretimi dersine yönelik tutumlarını ölçen bir tutum ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarını ölçmek amacıyla Yoldaş 2009 tarafından geliştirilen “Çevre Tutumları Ölçeği” ile fen ve teknoloji öğretimi dersine yönelik tutumlarını ölçmek amacı ile Sarıtaş ve Süral 2009 tarafından geliştirilen “Fen ve Teknoloji Öğretimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri için; bağımsız örneklem T-testi, ANOVA ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda; ilköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları ile fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları arasında pozitif yönde ancak anlamlı olmayan doğrusal bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. İlköğretim Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Tutumlarıyla Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Cinsiyet Değişkenine Göre T-Testi Sonuçlarına bakıldığında; kız öğrenciler lehine bir ortalama puan yüksekliği görülse de aradaki bu fark istatistiksel olarak anlamlı görülmemiştir. Sınıf düzeyine, yaşa, yaşadığı bölgeye, çevreyle ilgili herhangi bir etkinliğe katılıp katılmadığına, çevre konulu başka bir ders alıp almadığına göre ise anlamlı fark tespit edilmemiştir. Sonuç olarak öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının düşük düzeyde olduğu, istenilen düzeyde olmadığı; fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarının ise yüksek düzeyde olduğu söylenebilir
In this paper it was investigated that whether there is a significant relationship between preservice teachers' attitudes toward environmental problems and science and technology courses. İt aimed to determine whether to show differences of each variable by level, gender, age, inhabited region, participate in any activity that relates to the environment, whether received another lesson on the environment. This research is a study carried out with the relational model. Paper conducted with 206 preservice teachers who are stuying in the 4th grade of Dumlupınar University Faculty of Education Department of Primary School , Science and Technology and Early Childhood Teacher. Data of research were obtained withtwo attitude scales about primary, science and tecnology, early childhood preservice teachers' environmental problems and science and technology education courses. To measure preservice teachers' attitudes toward environment "Environmental Attitude Scale" was developed by Yoldaş 2009 and attitudes toward science and technology education course "Attitude Scale Toward Science and Technology Education Course" was developed by Sarıtaş and Süral 2009 . For statistical analysis of the data; independent samples t-test, one-way ANOVA analysis of variance and correlation test was used. As a result of analysis, In a positive but non-significant linear relationship has been found between preservice teachers' attitudes toward environmental and science and technology education courses. According to the results; Attitudes of Primary Preservice Teachers' Attitudes of Towards Environmental Science and Technology Course by Gender Variable T-Test; Although in favor of female students score an average height this difference wasn’t statistically significant. There wasn’t significant difference by level, gender, age, inhabited region, participate in any activity that relates to the environment, whether received another lesson on the environment. As a result of this research it can be said that preservice teachers' attitudes toward the environment is low and the attitudes towards science and technology education is high
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.