Online alışveriş ortamı sahip olduğu özelliklerle uygun fiyat, coğrafi sınırsızlık, esnek zaman, ürün çeşitliliği, kolaylık vb. geleneksel alışveriş anlayışının en önemli rakibi haline gelmiş ve tüketiciler artık ihtiyaçlarını online alışveriş aracılığıyla gidermeye yönelmişlerdir. Bu nedenle, değişen alışveriş tarzları çerçevesinde, genellikle geleneksel veya online alışveriş yapmayı tercih eden tüketiciler açısından online alışverişin avantaj ve sorunlarını değerlendirerek faydacı ve hazcı özellik gösteren ürün gruplarının farklılığını ortaya koymak araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, pozitivist araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırmamın ana kütlesini, online alışveriş yapan 18 yaş ve üzeri tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 431 tüketici araştırmanın örneklemine dahil edilmiş ve veriler online anket aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular, genellikle online alışveriş tarzını benimseyenlerle geleneksel alışveriş tarzını benimseyenler arasında farklılık olduğunu ortaya koymuştur. Bu farklılıklar özellikle, online alışverişin internet kullanım amaçları arasındaki yeri, online alışverişte karşılaşılan sorunlar ve en çok satın alınan ürün kategorilerinde meydana gelmiştir
Online shopping has become one of the most preferred ways to make purchases opposing the traditional shopping with the features it offers fair price, no geographical limitation, time saving, product range, convenience therefore consumers tend towards meeting their needs with online shopping. For this reason, it is the main purpose of this research to assert the advantages and superiorities of online buying within the scope of changing shopping styles as compared to traditional shopping, and evaluate the advantages and superiorties in question for online buyers. In this context, employing the positivist approach, this research has the target audience determined as 18 year-old and older online buyers. In this research, convenience sampling method has been used, 431 consumers were included in the sample group and the findings have been gathered through online survey. Findings have shown that there is a difference between those who adopt online shopping style and those who adopt traditional shopping style. In particular these differences have happen in the categories of online shopping for internet usage, online shopping problems, and for most purchased product categories.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.