BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Alışveriş Tarzına Göre Online Alışverişin Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 230 - 243, 01.01.2017

Öz

Online alışveriş ortamı sahip olduğu özelliklerle uygun fiyat, coğrafi sınırsızlık, esnek zaman, ürün çeşitliliği, kolaylık vb. geleneksel alışveriş anlayışının en önemli rakibi haline gelmiş ve tüketiciler artık ihtiyaçlarını online alışveriş aracılığıyla gidermeye yönelmişlerdir. Bu nedenle, değişen alışveriş tarzları çerçevesinde, genellikle geleneksel veya online alışveriş yapmayı tercih eden tüketiciler açısından online alışverişin avantaj ve sorunlarını değerlendirerek faydacı ve hazcı özellik gösteren ürün gruplarının farklılığını ortaya koymak araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, pozitivist araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırmamın ana kütlesini, online alışveriş yapan 18 yaş ve üzeri tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 431 tüketici araştırmanın örneklemine dahil edilmiş ve veriler online anket aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular, genellikle online alışveriş tarzını benimseyenlerle geleneksel alışveriş tarzını benimseyenler arasında farklılık olduğunu ortaya koymuştur. Bu farklılıklar özellikle, online alışverişin internet kullanım amaçları arasındaki yeri, online alışverişte karşılaşılan sorunlar ve en çok satın alınan ürün kategorilerinde meydana gelmiştir

Kaynakça

  • Anderson, C. (1997). Survey of electronic commerce: In search of the perfect market. The Economist. 343,3-5.
  • Armağan, E. A. & A. H. Turan. (2014). İnternet üzerinden alışveriş: demografik faktörlerin, bireysel ihtiyaçların etkisi üzerine ampirik bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 28. 3,1-22.
  • Davis, R., B. Lang & J. S. Diego. (2014). How gender affects the relationship between hedonic shopping motivation and purchase ıntentions?. Journal of Consumer Behaviour. August 17, 13.1, 18-30. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cb.1450/full adresinden erişildi. (Erişim tarihi: 02.10.2014)
  • Demir, İ. M. (2014). İnternetten market alışverişi: tüketici beklentileri ve market web sitelerinin yapısı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Çağ Üniversitesi SBE. Horrigan, J. B. & L. Raini. (2002). Getting serious online: Pew internet and American life Project. March 3. http://www.pewinternet.org adresinden erişildi.(Erişim tarihi:17.10.2014)
  • Jarvenpaa, S.L. Tractinsky, N & Vitale M.(2000). Consumer trust in an internet store. Information Technology And Management (1), 45-77.
  • Johnson, D. (1998). Who’s on the internet and why. Futurist. 32, 11-12.
  • Joines, J. L., C. W. Scherer & D. A. Scheufele. (2003). Exploring motivations for consumer web use and their implications for e-commerce. The Journal of Consumer Marketing. 20.2, 90-108.
  • Kim, S,Y. & Lim, Y.J.(2001). Consumers percieved importance of and satisfaction with internet shopping. Electronic Markets, V. 11(3), 148-154.
  • Kırcova, İ. (2008). İnternette pazarlama. 4. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kırım, M. (2007). İnternet kullanan tüketicilerin internetle alışveriş yapma durumları ve buna ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi EBE.
  • Korgaonkar, P. & L. D. Wolin. (2003). Web advertising: Gender differences in beliefs, attitudes and behavior, Internet Research. 13.5, 375-385.
  • Kotler, P.(2002). Gurular Konuşuyor, Capital Yayınları. İstanbul.
  • Lin, H. F. (2007). Predicting consumer intentions to shop online: an empirical test of competing theories. Electronic Commerce Research and Applications. 6.4, 433-442.
  • Mariotti, S. & Sgobbi F.(2001). Alternative paths for the growth of e-commerce. Futures. 33, 109-125.
  • McKinney & N. Letecia. (2004). Internet shopping orientation segments: An exploration of differences in consumer behavior. Family And Consumer Research Journal. 32.4, 408–433.
  • Milne, G. R. & Boza, M. E. (1999). Trust and concern in consumers perceptions of marketing information management practices. Journal of Interactive Marketing.13(1):5-24.
  • Palumbo F. & Herbig, P. (1998). International marketing tool: The internet. Intustrial Managements Data Systems. 98,(6), 253-261.
  • Saydan, R. (2008). Tüketicilerin online alışverişe yönelik risk ve fayda algılamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.7.23, 386-402.
  • Teo, T. S. H. (2006). To buy or not to buy online: Adopters and non-adopters of online shopping in Singapore. Behaviour & Information Technology. November–December, 25(6) 497 –509.
  • Thompson, S. & Teo, H.(2002). Attitudes toward online shopping and the internet, Behaviour&Information Techonology, 21(4), 259-271.
  • Topaloğlu, C. (2009). Tüketicinin satın alma davranışını etkileyen alışveriş motivasyonları: online alışveriş üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü SBE.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2016). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Haber Bültenleri. Sayı: 21779. adresinden erişildi. (Erişim tarihi: 02.01.2017)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 Usta, R. (2006). Tüketicilerin demografik özellikleri ve internetten satın alma davranışı üzerine bir araştırma, Kooperatifçilik. 41(3), 1-13.
  • Wen, H, J. Chen H.G. & Hwang H, G,(2001). E-commerce web site design strategies and models. Information Management&Computer Security. 9(1), 5-12.

Comparative Analysis Of Online Shopping According To Consumers Shopping Style

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 230 - 243, 01.01.2017

Öz

Online shopping has become one of the most preferred ways to make purchases opposing the traditional shopping with the features it offers fair price, no geographical limitation, time saving, product range, convenience therefore consumers tend towards meeting their needs with online shopping. For this reason, it is the main purpose of this research to assert the advantages and superiorities of online buying within the scope of changing shopping styles as compared to traditional shopping, and evaluate the advantages and superiorties in question for online buyers. In this context, employing the positivist approach, this research has the target audience determined as 18 year-old and older online buyers. In this research, convenience sampling method has been used, 431 consumers were included in the sample group and the findings have been gathered through online survey. Findings have shown that there is a difference between those who adopt online shopping style and those who adopt traditional shopping style. In particular these differences have happen in the categories of online shopping for internet usage, online shopping problems, and for most purchased product categories.

Kaynakça

  • Anderson, C. (1997). Survey of electronic commerce: In search of the perfect market. The Economist. 343,3-5.
  • Armağan, E. A. & A. H. Turan. (2014). İnternet üzerinden alışveriş: demografik faktörlerin, bireysel ihtiyaçların etkisi üzerine ampirik bir değerlendirme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 28. 3,1-22.
  • Davis, R., B. Lang & J. S. Diego. (2014). How gender affects the relationship between hedonic shopping motivation and purchase ıntentions?. Journal of Consumer Behaviour. August 17, 13.1, 18-30. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/cb.1450/full adresinden erişildi. (Erişim tarihi: 02.10.2014)
  • Demir, İ. M. (2014). İnternetten market alışverişi: tüketici beklentileri ve market web sitelerinin yapısı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Çağ Üniversitesi SBE. Horrigan, J. B. & L. Raini. (2002). Getting serious online: Pew internet and American life Project. March 3. http://www.pewinternet.org adresinden erişildi.(Erişim tarihi:17.10.2014)
  • Jarvenpaa, S.L. Tractinsky, N & Vitale M.(2000). Consumer trust in an internet store. Information Technology And Management (1), 45-77.
  • Johnson, D. (1998). Who’s on the internet and why. Futurist. 32, 11-12.
  • Joines, J. L., C. W. Scherer & D. A. Scheufele. (2003). Exploring motivations for consumer web use and their implications for e-commerce. The Journal of Consumer Marketing. 20.2, 90-108.
  • Kim, S,Y. & Lim, Y.J.(2001). Consumers percieved importance of and satisfaction with internet shopping. Electronic Markets, V. 11(3), 148-154.
  • Kırcova, İ. (2008). İnternette pazarlama. 4. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Kırım, M. (2007). İnternet kullanan tüketicilerin internetle alışveriş yapma durumları ve buna ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi EBE.
  • Korgaonkar, P. & L. D. Wolin. (2003). Web advertising: Gender differences in beliefs, attitudes and behavior, Internet Research. 13.5, 375-385.
  • Kotler, P.(2002). Gurular Konuşuyor, Capital Yayınları. İstanbul.
  • Lin, H. F. (2007). Predicting consumer intentions to shop online: an empirical test of competing theories. Electronic Commerce Research and Applications. 6.4, 433-442.
  • Mariotti, S. & Sgobbi F.(2001). Alternative paths for the growth of e-commerce. Futures. 33, 109-125.
  • McKinney & N. Letecia. (2004). Internet shopping orientation segments: An exploration of differences in consumer behavior. Family And Consumer Research Journal. 32.4, 408–433.
  • Milne, G. R. & Boza, M. E. (1999). Trust and concern in consumers perceptions of marketing information management practices. Journal of Interactive Marketing.13(1):5-24.
  • Palumbo F. & Herbig, P. (1998). International marketing tool: The internet. Intustrial Managements Data Systems. 98,(6), 253-261.
  • Saydan, R. (2008). Tüketicilerin online alışverişe yönelik risk ve fayda algılamaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.7.23, 386-402.
  • Teo, T. S. H. (2006). To buy or not to buy online: Adopters and non-adopters of online shopping in Singapore. Behaviour & Information Technology. November–December, 25(6) 497 –509.
  • Thompson, S. & Teo, H.(2002). Attitudes toward online shopping and the internet, Behaviour&Information Techonology, 21(4), 259-271.
  • Topaloğlu, C. (2009). Tüketicinin satın alma davranışını etkileyen alışveriş motivasyonları: online alışveriş üzerine bir uygulama. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü SBE.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2016). Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. Haber Bültenleri. Sayı: 21779. adresinden erişildi. (Erişim tarihi: 02.01.2017)
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 Usta, R. (2006). Tüketicilerin demografik özellikleri ve internetten satın alma davranışı üzerine bir araştırma, Kooperatifçilik. 41(3), 1-13.
  • Wen, H, J. Chen H.G. & Hwang H, G,(2001). E-commerce web site design strategies and models. Information Management&Computer Security. 9(1), 5-12.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Metin Saygılı Bu kişi benim

Nihal Sütütemiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE M. Saygılı ve N. Sütütemiz, “Tüketicilerin Alışveriş Tarzına Göre Online Alışverişin Karşılaştırmalı Analizi”, Researcher, c. 5, sy. 2, ss. 230–243, 2017.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.