BibTex RIS Cite

Denizcilik Öğrencilerinin Seyir Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 256 - 264, 01.01.2017

Abstract

Uluslararası güverte mesleki eğitiminde okutulması zorunlu olan derslerin başında seyir dersi gelmektedir. Dolayısıyla seyir dersini alan öğrencilerin, bu derse yönelik motivasyon algılarının ölçülmesi mesleki eğitim açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Denizcilik Programlarında öğrenim gören öğrencilerin, seyir dersine yönelik motivasyon düzeylerini değerlendirmektir. Bu amaca yönelik olarak, Yalova Üniversitesi Yalova Meslek Yüksekokulu Denizcilik Programları öğrencilerinden anket yöntemiyle toplanan veriler analiz edilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel analizler kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin seyir öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir

References

  • Adair, J. (2003). Etkili Motivasyon. Çev.Salih Uyan . İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısızlıklarına İlişkin Veli, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 2(8), s. 567-586.
  • Akpınar, B., Batdı, V., & Döner, A. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Öğrenimine Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Cinsiyet Ve Sınıf Değişkenine Göre Değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1 ), s. 15-26.
  • Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Madison. WI:McGraw Hill.
  • Çetin-Dindar, A., & Geban, Ö. (2015). Fen Bilimleri Motivasyon Ölçeğinin Türkçe’ye ve Kimya’ya Uyarlanması: Geçerlilik Çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), s. 15-34.
  • Glynn, S. M., & Koballa, T. R. (2006). Motivation to learn science. I. J. Mintzes, & H. William içinde, Handbook of College Science Teaching (s. 25-32). Arlington VA: National Science.
  • Güney, S. (2013). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuyper, H., Van der Werf, M., & Lubbers, M. (2000). Motivation, meta-congnition and selfregulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluaition, 6(3), s. 181-201.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve Motivasyon Teorileri: Kuramsal Bir Çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), s. 86-115.
  • Mustafa, T. (2015). ARCS Motivasyon Modelinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Motivasyonlarına Ve Başarı Düzeylerine Etkisi. ZfWT Journal of World of Turks, 6(2), s. 261-285.
  • Peng, S. L., Chen, H. C., & Lin, Y. Y. (2013). A model of contextual and personal motivations in creativity: How do the classroom goal structures influence creativity via selfdetermination motivations? Thinking Skills and Creativity, 10, s. 50-67.
  • Robbins, S., & Judge, T. A. (2012). Örgütsel Davranış. (Çev: İnci Erdem) . Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji . Bursa : Alfa Basım Yayın .

Evaluation Of Maritime Students’ Motivation Levels For Navigation Learning

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 256 - 264, 01.01.2017

Abstract

It is very important navigation lesson in the international maritime training. Therefore, the students taking the navigation lesson, measuring the motivation for this perception is important in terms of vocational training. The purpose of this study is to evaluate the motivation of the Maritime students for navigation learning. For this aim, data collected from the survey were analyzed by the Yalova University of Yalova Vocational School in Maritime Programs students. In the analyses of the data, descriptive analyses were used. At the end of the study, it was found that the maritime students have high level of motivation for navigation learning

References

  • Adair, J. (2003). Etkili Motivasyon. Çev.Salih Uyan . İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarısızlıklarına İlişkin Veli, Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 2(8), s. 567-586.
  • Akpınar, B., Batdı, V., & Döner, A. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Öğrenimine Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Cinsiyet Ve Sınıf Değişkenine Göre Değerlendirilmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(1 ), s. 15-26.
  • Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Madison. WI:McGraw Hill.
  • Çetin-Dindar, A., & Geban, Ö. (2015). Fen Bilimleri Motivasyon Ölçeğinin Türkçe’ye ve Kimya’ya Uyarlanması: Geçerlilik Çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), s. 15-34.
  • Glynn, S. M., & Koballa, T. R. (2006). Motivation to learn science. I. J. Mintzes, & H. William içinde, Handbook of College Science Teaching (s. 25-32). Arlington VA: National Science.
  • Güney, S. (2013). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuyper, H., Van der Werf, M., & Lubbers, M. (2000). Motivation, meta-congnition and selfregulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluaition, 6(3), s. 181-201.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve Motivasyon Teorileri: Kuramsal Bir Çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), s. 86-115.
  • Mustafa, T. (2015). ARCS Motivasyon Modelinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Motivasyonlarına Ve Başarı Düzeylerine Etkisi. ZfWT Journal of World of Turks, 6(2), s. 261-285.
  • Peng, S. L., Chen, H. C., & Lin, Y. Y. (2013). A model of contextual and personal motivations in creativity: How do the classroom goal structures influence creativity via selfdetermination motivations? Thinking Skills and Creativity, 10, s. 50-67.
  • Robbins, S., & Judge, T. A. (2012). Örgütsel Davranış. (Çev: İnci Erdem) . Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji . Bursa : Alfa Basım Yayın .
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murat Yorulmaz This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

IEEE M. Yorulmaz, “Denizcilik Öğrencilerinin Seyir Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, Researcher, vol. 5, no. 2, pp. 256–264, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.