BibTex RIS Cite

Üstün Zekâlı ve Özel Yetenekli Bireylerin Eğitiminde Destek Eğitim Odalarının İncelenmesi

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 294 - 303, 01.01.2017

Abstract

Günümüzde, ülkemiz de dâhil olmak üzere pek çok ülkenin kalkınma hedefleri arasında, özel yetenekli bireylerin kendi ilgi alanlarını, yeteneklerini, artırmak, ülkelerine ve dünyaya yararlı birer vatandaş olmalarını sağlamak yer almaktadır. Eğitimde fırsat eşitliğinin gerekli olduğuna inanan doğrultusunda eğitim fırsatları sağlanmalıdır. Bu amaç doğrultusunda ülkemizde üstün zekâlı ve özel yetenekli öğrencilerin eğitimlerinde uygulanan bazı tedbirler bulunmaktadır. Bu tedbirlerden bir olan Destek Eğitim Odaları, özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin eğitiminde sıkla yararlanılmaya başlanan bir eğitim tedbiridir. Destek eğitim odalarının var olan durumunun incelenmesinin, iyileştirmeye açık yönlerin tespiti ve iyileştirilebilmesi için önemli olduğuna inanılmaktadır

References

  • Akarsu, F. (2004). Zirveye bakış. 1.Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Kongre Tutanağı ve Kararlar Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, , s. 41, 43, 44.
  • Aubrey, C., Ghent, K. and Kanira, E. (2012). Enhancing thinking skills in early childhood. International Journal of Early Years Education, 20(4), 332-348.
  • Levent, F., (2011). “Üstün yetenekli çocukların hakları el kitabı” İstanbul.
  • MEB, 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunu, 1973,
  • MEB, Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, 2007, Mart 2009/2618 TD),
  • MEB, İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2003, 10.7.2010 RG Temmuz 2010/2634,
  • MEB, İlköğretim Yöneltme Yönergesi, RG Eylül 2003/2552 TD,
  • MEB, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, 2009, 22.04. 2010/27560 RG Mayıs
  • MEB, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2006, 22.6.2010/27619 RG,
  • Metin, N. & Dağlıoğlu H. E., (2004). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmenin rolü, I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları 64, İstanbul.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM
  • Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gregory, G. H & Chapman, C.(2002). Differentiated instructional strategies: one size doesn’t fit all. ABD: Corwin Press, Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma tasarımleri (14.Bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed ability classrooms (2nd ed). ABD: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tomlinson, C. A. (2005). The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. ABD: Pearson Merrill Prentice Hall.İnalcık, H. (2015). Devlet-i aliyye: Osmanlı imparatorluğu araştırmaları-1. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Giddens, A. (2009). Sociology. Cambridge: Polity Press.

Examination of Resourse Rooms in the Training of Gifted and Talented Individuals

Year 2017, Volume: 5 Issue: 2, 294 - 303, 01.01.2017

Abstract

Today, among the development goals of many countries, including many of our countries, it is important to increase the opportunities for gifted and talented individuals to develop their own interests, talents and creativity, to be a useful citizen to their country and to the world. Societies that believe that equal opportunity in education is necessary should provide training opportunities for each individual's needs and competencies. To this end, some practices are applied in the education of gifted and talented students in our country. Resource rooms, which are one of these implementation which is frequently used in the education of the students with special education needs. It is believed that examining the existing situation of the resource room is important for identifying and improving the clear aspects of improvement

References

  • Akarsu, F. (2004). Zirveye bakış. 1.Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Kongre Tutanağı ve Kararlar Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, , s. 41, 43, 44.
  • Aubrey, C., Ghent, K. and Kanira, E. (2012). Enhancing thinking skills in early childhood. International Journal of Early Years Education, 20(4), 332-348.
  • Levent, F., (2011). “Üstün yetenekli çocukların hakları el kitabı” İstanbul.
  • MEB, 1739 sayılı Mili Eğitim Temel Kanunu, 1973,
  • MEB, Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi, 2007, Mart 2009/2618 TD),
  • MEB, İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2003, 10.7.2010 RG Temmuz 2010/2634,
  • MEB, İlköğretim Yöneltme Yönergesi, RG Eylül 2003/2552 TD,
  • MEB, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, 2009, 22.04. 2010/27560 RG Mayıs
  • MEB, Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2006, 22.6.2010/27619 RG,
  • Metin, N. & Dağlıoğlu H. E., (2004). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmenin rolü, I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları 64, İstanbul.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM
  • Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Gregory, G. H & Chapman, C.(2002). Differentiated instructional strategies: one size doesn’t fit all. ABD: Corwin Press, Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma tasarımleri (14.Bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed ability classrooms (2nd ed). ABD: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Tomlinson, C. A. (2005). The differentiated classroom: responding to the needs of all learners. ABD: Pearson Merrill Prentice Hall.İnalcık, H. (2015). Devlet-i aliyye: Osmanlı imparatorluğu araştırmaları-1. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Giddens, A. (2009). Sociology. Cambridge: Polity Press.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nüket Afat This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 2

Cite

IEEE N. Afat, “Üstün Zekâlı ve Özel Yetenekli Bireylerin Eğitiminde Destek Eğitim Odalarının İncelenmesi”, Researcher, vol. 5, no. 2, pp. 294–303, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.