Duygu ve düşüncelerin aktarılmasını sağlayan dile ait dört temel dil becerisi bulunmaktadır. Bunlar, anlatma aracı olan konuşma, yazma ve anlama aracı olan dinleme ve okumadır. Çalışma kapsamında ele alınan yazma, kişinin kendini semboller aracılığıyla dış dünyaya ifade etme şeklidir kazanılmamaktadır. Yazmanın öğrenim süreci diğer dil becerilerine oranla daha zor ve karmaşıktır. Bu durum da yazma öğretiminde çeşitli stratejilere başvurmayı gerekli kılmıştır. Bu çalışmada, Türkçe Dersi Öğretim Programında 2015 yer alan süreç temelli yazma yaklaşımı ile ilgili yapılan çalışmalar temel alınmıştır. Araştırma kapsamında konuya uygunluğu tespit edilen 40 adet çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar, Türkiye’de yapılmış tez ve makaleler ile sınırlandırılmıştır. İncelemeler, çalışmaların; yılı, yayın türü, araştırma deseni, yayımlandıkları dergilere ve çalışıldıkları üniversitelere göre dağılımları, amacı, örneklem seviyesi ve örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları ve çalışmada ele alınan diğer değişkenler adlı başlıklar esas alınarak yapılmıştır
There are four basic language skills of the language that allow the transfer of feelings and thoughts. They are listening, speaking, reading and writing tools. Written in the scope of the study is the way one expresses himself / herself through the symbols to the outside world and this skill is not acquired naturally. Writing learning process is more difficult and complex than other language skills. This situation necessitated resorting to various strategies in writing. In this study, the studies about the process based approach which is the writing approach in the Turkish Curriculum 2015 are examined. Within the scope of the research, 40 studies were determined that were appropriate for the subject. These studies are limited to dissertations and articles in Turkey. Investigations; publishing year, type of publication, types of research, publications and publications, distribution according to universities, purpose, sample size and sample size, data collection tools and other variables considered in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.