BibTex RIS Kaynak Göster

Süreç Temelli Yazma Yaklaşımı ile İlgili Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir Derleme

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 344 - 361, 01.01.2017

Öz

Duygu ve düşüncelerin aktarılmasını sağlayan dile ait dört temel dil becerisi bulunmaktadır. Bunlar, anlatma aracı olan konuşma, yazma ve anlama aracı olan dinleme ve okumadır. Çalışma kapsamında ele alınan yazma, kişinin kendini semboller aracılığıyla dış dünyaya ifade etme şeklidir kazanılmamaktadır. Yazmanın öğrenim süreci diğer dil becerilerine oranla daha zor ve karmaşıktır. Bu durum da yazma öğretiminde çeşitli stratejilere başvurmayı gerekli kılmıştır. Bu çalışmada, Türkçe Dersi Öğretim Programında 2015 yer alan süreç temelli yazma yaklaşımı ile ilgili yapılan çalışmalar temel alınmıştır. Araştırma kapsamında konuya uygunluğu tespit edilen 40 adet çalışma incelenmiştir. Bu çalışmalar, Türkiye’de yapılmış tez ve makaleler ile sınırlandırılmıştır. İncelemeler, çalışmaların; yılı, yayın türü, araştırma deseni, yayımlandıkları dergilere ve çalışıldıkları üniversitelere göre dağılımları, amacı, örneklem seviyesi ve örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları ve çalışmada ele alınan diğer değişkenler adlı başlıklar esas alınarak yapılmıştır

Kaynakça

  • Akbaba, R. S. & Türel, Y. K. (2016). Yazma becerisinde dönüt ve dönüt aracı olarak kullanılan bilgisayara ilişkin bir derleme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5/4, 2023-2040.
  • Akkaya, N. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı yazma sürecine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1487-1504.
  • Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil: ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Akyol, H. (2016). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arık, R. S. & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Banguoğlu, T. (2007). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Barnhisel, G. , Stoddard, E. & Gorman, J. (2012). Incorporating process-based writing pedagogy into first-year learning communities: strategies and outcomes. The Journal of General Education, 61(4), 461-487.
  • Büyüköztürk, Ş. , Kılıç Çakmak, E. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Calp, M. (2007). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Eğitim Kitabevi.
  • Ceyhan, N. G. (2014). Süreç odaklı yazma yaklaşımının yazma dersindeki yeri ve etkisi. Dil Dergisi, 163, 46-63.
  • Coşkun, E. (2011). Yazma eğitiminde aşamalı gelişim. (Edt. : Murat Özbay). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 45-83.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 165-176.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Fırat, M. , Kabakçı Yurdakul, I. & Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86.
  • Göçer, A. (2015). Applicability and effectiveness of process-based writing approach with working groups. International Journal of Language Academy, 3-12,14-36.
  • Göktaş, Y. , Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Güneş, F. (2012). Testlerden etkinliklere Türkçe öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 31-42.
  • Kaplan, M. (2013). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: planlı yazma ve değerlendirme. (Edt. : Murat Özbay). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 21-43.
  • Krendl, K. A. & Dodd, J. (1987). Assessing the national writing project: a longitudinal study of process-based writing. Bloomington, Indiana: Indiana University
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Yazarlık ve Yazma Becerileri Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. Murphy, J., Vriesenga, M. & Storey, V. (2007). Educational administration quarterly, 1979- 2003: An analysis of types of work, methods of investigation, and influences. Educational Administration Quarterly, 43(5), 612-628.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Sert, G. , Kurtoğlu, M. , Akıncı A. & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Şimşek, A. , Özdamar, N. , Uysal, Ö. , Kobak, K. , Berk, C. , Kılıçer, T. & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 941-966.
  • Şimşek, Ş. (2015). Yazılı anlatım etkinlikleriyle ilgili öğretmen-öğrenci algılarının karşılaştırılması. Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Varışoğlu, B. , Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın Evi.
  • Zorbaz, K. Z. (2014). Yazma eğitimi. (Edt: Muamber Yılmaz). Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yay.

Approaches and a Relevance on the Processes Based on Process Based Writing Approach

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 344 - 361, 01.01.2017

Öz

There are four basic language skills of the language that allow the transfer of feelings and thoughts. They are listening, speaking, reading and writing tools. Written in the scope of the study is the way one expresses himself / herself through the symbols to the outside world and this skill is not acquired naturally. Writing learning process is more difficult and complex than other language skills. This situation necessitated resorting to various strategies in writing. In this study, the studies about the process based approach which is the writing approach in the Turkish Curriculum 2015 are examined. Within the scope of the research, 40 studies were determined that were appropriate for the subject. These studies are limited to dissertations and articles in Turkey. Investigations; publishing year, type of publication, types of research, publications and publications, distribution according to universities, purpose, sample size and sample size, data collection tools and other variables considered in the study.

Kaynakça

  • Akbaba, R. S. & Türel, Y. K. (2016). Yazma becerisinde dönüt ve dönüt aracı olarak kullanılan bilgisayara ilişkin bir derleme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5/4, 2023-2040.
  • Akkaya, N. (2014). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı yazma sürecine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1487-1504.
  • Aksan, D. (2015). Her yönüyle dil: ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Akyol, H. (2016). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arık, R. S. & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Banguoğlu, T. (2007). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Barnhisel, G. , Stoddard, E. & Gorman, J. (2012). Incorporating process-based writing pedagogy into first-year learning communities: strategies and outcomes. The Journal of General Education, 61(4), 461-487.
  • Büyüköztürk, Ş. , Kılıç Çakmak, E. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Calp, M. (2007). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Eğitim Kitabevi.
  • Ceyhan, N. G. (2014). Süreç odaklı yazma yaklaşımının yazma dersindeki yeri ve etkisi. Dil Dergisi, 163, 46-63.
  • Coşkun, E. (2011). Yazma eğitiminde aşamalı gelişim. (Edt. : Murat Özbay). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 45-83.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil öğretiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 165-176.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Fırat, M. , Kabakçı Yurdakul, I. & Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 65-86.
  • Göçer, A. (2015). Applicability and effectiveness of process-based writing approach with working groups. International Journal of Language Academy, 3-12,14-36.
  • Göktaş, Y. , Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Güneş, F. (2012). Testlerden etkinliklere Türkçe öğretimi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 31-42.
  • Kaplan, M. (2013). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: planlı yazma ve değerlendirme. (Edt. : Murat Özbay). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 21-43.
  • Krendl, K. A. & Dodd, J. (1987). Assessing the national writing project: a longitudinal study of process-based writing. Bloomington, Indiana: Indiana University
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2012). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Yazarlık ve Yazma Becerileri Dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. Murphy, J., Vriesenga, M. & Storey, V. (2007). Educational administration quarterly, 1979- 2003: An analysis of types of work, methods of investigation, and influences. Educational Administration Quarterly, 43(5), 612-628.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Öncü Kitap.
  • Sert, G. , Kurtoğlu, M. , Akıncı A. & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: Bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Şimşek, A. , Özdamar, N. , Uysal, Ö. , Kobak, K. , Berk, C. , Kılıçer, T. & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 941-966.
  • Şimşek, Ş. (2015). Yazılı anlatım etkinlikleriyle ilgili öğretmen-öğrenci algılarının karşılaştırılması. Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Varışoğlu, B. , Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayın Evi.
  • Zorbaz, K. Z. (2014). Yazma eğitimi. (Edt: Muamber Yılmaz). Yeni gelişmeler ışığında Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yay.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rabia Sena Akbaba Bu kişi benim

Hayrettin Ayaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE R. S. Akbaba ve H. Ayaz, “Süreç Temelli Yazma Yaklaşımı ile İlgili Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir Derleme”, Researcher, c. 5, sy. 2, ss. 344–361, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.