BibTex RIS Cite

Yüksek Öğretimde Okul Başarısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 224 - 241, 01.01.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı yüksek öğretimde okul başarısını etkileyen faktörlerin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Harran Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünde eğitimöğrenim görmekte olup Sosyal Bilimlerde İstatistik I dersine kayıtlı 47 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada 14 haftalık eğitim-öğretim süresince nitel araştırmalarda veri toplamak amacı ile kullanılan gözlem tekniği ile öğrencilerin okul başarılarını etkileyebilecek faktörler hakkında veriler toplanmıştır. Bu faktörler öğrencilerin devamsızlık durumları, ev ödevlerini yapıp yapmadıkları, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanıp kullanmadıkları ve sınavlarda harcadıkları süreler olarak belirlenmiştir. Gözlem tekniği ile elde edilen veriler öğrencilerin ara, yıl sonu ve bütünleme karşılaştırılmıştır. Yapılan ara sınavda çoktan seçmeli soru tekniği ağırlıklı kullanılırken yıl sonu ve bütünleme sınavında çoğunlukla klasik sorular kullanılmıştır. Bulgular ortaya çıkarmaktadır ki öğrenci devamsızlıkları ile okul başarıları arasında negatif ilişki olup yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarında açıkça gözlemlenmektedir. Hem erkek hem de kız öğrencilerin devamsızlıkları azaldıkça başarı oranları artmaktadır. Ek olarak, öğrencilerin sınavlarda harcadıkları süre ve teslim ettikleri ödev sayısı artıkça sınavlardan aldıkları puanlarda yükselmektedir. Diğer taraftan bu araştırma bilgi iletişim teknolojilerinin doğru ve ölçülü kullanımının önemini ortaya çıkarmaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmalara öneri olarak, evren ve örneklem daha geniş tutularak okul başarısını etkileyen faktörler daha kapsamlı bir şekilde incelenebilir

References

  • Adıgüzel, A., & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi , 49-66.
  • Aküzüm, C., Yavaş, T., Tan, Ç., & Uçar, M. B. (2015). İlköğretim Kurumu Öğrencilerinin Devamsızlık ve Okul Terki Nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 129-142.
  • Baştürk, R. (2009). Test bitirme süresi ile test puanları arasındaki ilişkinin sınav türü ve cinsiyete göre analizi. Elementary Education Online, 8(2), 587-592.
  • Bozdoğan, A. E., & Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin den bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-30.
  • Cooper, H. (1994). The Battle over Homework. An Administrator's Guide to Setting Sound and Effective Policies. The Practicing Administrator's Leadership Series. Microfiche.
  • Duman, G., & Eren, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Başarı Amaçları, Öğrenme Stratejileri Ve Derslere Katılımları: Bir Arabuluculuk Analizi. Kastamonu Üniversitesi Eğtim Dergisi, 23(3), 1047-1064.
  • Gürsakal, S. (2012). Pisa 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Deeğerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler, 17(1), 441-452.
  • Kim Kyu, M., Kim Mi, S., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three fl ipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50.
  • Özer, Y., & Anıl, D. (2006). Öğrencilerin Fen ve Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37-53.
  • Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö., & Yeşildere, S. (2006). İlköğretimde Proje tabanlı öğrenmenin yeri (Cilt 3). Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi: 1-21.
  • Torun, F., & Dargut, T. (2015). Mobil Öğrenme Ortamlarında Ters Yüz Sınıf Modelinin Gerçekleştirilebilirliği Üzerine Bir Öneri. Adnan Menderes Üniversites Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 20-29.
  • Yeşilyurt, S. (2006). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumları Üzerinde Bir Çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37-53.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik Başarının yordayıcısı olarak yanlınızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 167-176.
  • Yıldız, M., & Kula, K. Ş. (2011). Elazığ İlindeki İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23(2), 133-140.
  • Yücel, A. S. (2004). Ortaöğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Kimya Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 147-159.

Investigating Factors That Affect School Success in Higher Education

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 224 - 241, 01.01.2017

Abstract

The aim of this study to examine the factors that have effects on students’ school success in higher education. The study group of this study was 47 students enrolled in Statistics I in Social Science given in the fall semester of 2016-2016 academic year in the Department of Sociology in the Faculty of Arts and Sciences at Harran University. A qualitative research method namely observation was used in order to investi gate the factors that have effects on the school success during the 14-week education and training period. These factors were determined as the student attendance, whether they submited their homeworks, whether they utilised information and communication technologies, and the length of time they spent during their exams.The data obtained with the observation technique were stastistically compared with students’ grades based on their mid-term, final and resit exams. The classical questions are mostly used in the final and resit exams, whereas the major of questions the midterm exams was multiple-choice ones. The findings reveal that there is a negative relationship between student absenteeism and school achievement. The success rate of both female and male students tend to increase while their absenteeism rate is in decrease. Moreover, the school success tends to increase while the length of time that students have spent in exams and the number of homework submissions is in increase. On the other hand, this research reveals that the proper and sober-sided use of ICTs should be considered for the increment of school success in higher education. It is recommended that the factors affecting school success can be more extensively by extending the universe and sample in the future study.

References

  • Adıgüzel, A., & Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi , 49-66.
  • Aküzüm, C., Yavaş, T., Tan, Ç., & Uçar, M. B. (2015). İlköğretim Kurumu Öğrencilerinin Devamsızlık ve Okul Terki Nedenleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 167-192.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 129-142.
  • Baştürk, R. (2009). Test bitirme süresi ile test puanları arasındaki ilişkinin sınav türü ve cinsiyete göre analizi. Elementary Education Online, 8(2), 587-592.
  • Bozdoğan, A. E., & Kavcı, A. (2016). Sınıf dışı öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin den bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 13-30.
  • Cooper, H. (1994). The Battle over Homework. An Administrator's Guide to Setting Sound and Effective Policies. The Practicing Administrator's Leadership Series. Microfiche.
  • Duman, G., & Eren, A. (2014). Öğretmen Adaylarının Başarı Amaçları, Öğrenme Stratejileri Ve Derslere Katılımları: Bir Arabuluculuk Analizi. Kastamonu Üniversitesi Eğtim Dergisi, 23(3), 1047-1064.
  • Gürsakal, S. (2012). Pisa 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Deeğerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler, 17(1), 441-452.
  • Kim Kyu, M., Kim Mi, S., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three fl ipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50.
  • Özer, Y., & Anıl, D. (2006). Öğrencilerin Fen ve Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37-53.
  • Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö., & Yeşildere, S. (2006). İlköğretimde Proje tabanlı öğrenmenin yeri (Cilt 3). Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi: 1-21.
  • Torun, F., & Dargut, T. (2015). Mobil Öğrenme Ortamlarında Ters Yüz Sınıf Modelinin Gerçekleştirilebilirliği Üzerine Bir Öneri. Adnan Menderes Üniversites Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 20-29.
  • Yeşilyurt, S. (2006). Lise Öğrencilerinin Biyoloji Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumları Üzerinde Bir Çalışma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 37-53.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik Başarının yordayıcısı olarak yanlınızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 167-176.
  • Yıldız, M., & Kula, K. Ş. (2011). Elazığ İlindeki İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23(2), 133-140.
  • Yücel, A. S. (2004). Ortaöğretim Düzeyindeki Öğrencilerin Kimya Derslerinde Verilen Ev Ödevlerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 147-159.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Dursun Akaslan

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 4

Cite

IEEE D. Akaslan, “Yüksek Öğretimde Okul Başarısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Researcher, vol. 5, no. 4, pp. 224–241, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.