BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 770 - 789, 01.01.2017

Abstract

Günümüzde bilgi ve bilgiyi kullanma becerisi önemli olduğu için bilginin en etkili nasıl öğretileceği ve kullanılacağı önem arz etmektedir. Bilgiye ulaşma ve kullanabilme yollarını bilen bireylerin yetiştirilmesi ancak derslerde etkin öğretim araçgereç ve materyal ÖAGM kullanımı ile gerçekleşebilir. Bunun için hizmet öncesi eğitimde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı ÖTMT dersiyle öğretmen adaylarına bu araç-gereç ve materyallerin yapım ve kullanım gibi beceriler kazandırılmaya çalışılmalıdır. Bu araştırmanın amacı, ÖTMT dersinin kazandırdığını ortaya koymak amacıyla bu derse ilişkin görüşlerini belirlemek olup çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim güz döneminde Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim gören uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 52 kız %68,42 ve 24 erkek %31,58 erkek olmak üzere toplam 76 Sosyal Bilgiler öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada, Çelikkaya 2017 tarafından geliştirilen açık uçlu 5 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış olup verilerin çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adayları ÖTMT dersinin öğretmenlik meslek bilgisine katkısını en çok farklı materyallerle nasıl verimli ders işleneceğini öğretmesi, en az ise el becerilerini geliştirmesine katkı sağlaması olarak ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları en çok harita materyalini en az ise grafik-diyagram materyalini kullanmayı tercih etmişlerdir. Bunları sırasıyla film-video, albüm, diorama, maket-model, histomap materyalleri takip etmektedir. Materyallerin tercih sebeplerine ilişkin olarak, dikkat çekici olmaları, bilginin kalıcılığını arttırması, konunun öğrenilmesini kolaylaştırması gerekçeleri ileri sürülmüştür

References

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • Alım, M. (2015) Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı/Geliştirme Dersinde Elde Ettikleri Kazanımlar, Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 1-10.
  • Bektaş, F., Nalçacı, A. ve Erçoşkun, H. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme/Tasarımı” Dersinin Kazanımlarına İlişkin Görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 19-31.
  • Çalışoğlu, M. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri, Current Research İn Education, 1(1), 23-32.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Araç-Gereç ve Materyallerini Kullanma Düzeyleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 73-105.
  • Çelikkaya, T. (2017). Pedagojik Formasyon Alan Tarih Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(25), 510-542.
  • Demircioğlu, İ. H. (2014). Tarih Öğretimi, Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı İ. H.
  • Demircioğlu Ve İ. Turan (Eds)., Tarih Öğretimde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı (s.1-12), Ankara: Pegem Akademi
  • Geçer Kolburan, A. (2010). Teknik Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojisi Ve Materyal Geliştirme Dersine Yönelik Deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 1-25.
  • Gültekin, M. (2002). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi Kapsamında İlköğretime Öğretmen Yetiştirme”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 49-65.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 3(1), 43-48.
  • Güneş, G. ve İskenderoğlu Aydoğdu, T. (2014). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı Dersine Yönelik Yaklaşımları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD, 34(3), 469-488.
  • Kaya, M. K., Dağ, Ö., Koçak, E., Yıldırım, T. ve Ünal, M.(2014) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Miles, M. B. Ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Ed.). Thousand Oaks,
  • London: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. ve Ercoşkun, M. H. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılan Materyaller. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 141-154.
  • Özer, Ö. ve Tunca, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Materyal Hazırlama Ve Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Route Educational And Social Science Journal, 1(3), 214-229.
  • Öztürk, T. ve Öztürk Zayimoğlu, F. ( 2015). Tarih Öğretmen Adaylarının “Öğretim Teknolojisi Ve Materyal Tasarımı” Dersine Yönelik Uygulamaları İle Görüşlerinin İncelenmesi, Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 63-78.
  • Sarıtaş, M. (2007). “Öğretimde Yararlanılan Araç-Gereçler ve Etkili Kullanımı”, M.Sarıtaş (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (1. Baskı), (S.55-81). Ankara: Pegem Akademi
  • Şahin Yanpar, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı.
  • Sevim, O. (2014). Disiplinler Arası Materyal Geliştirme Sürecinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Öğretim Tasarımı Başarılarına Ve Üst Bilişsel Farkındalıklarına Etkisi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic 9(9), 897-913. Doi Number: 10.7827/Turkishstudies.70847
  • Yalın, İ. H. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, (22.Basım) Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Yaman, H. (2007). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme” Dersi Bağlamında Türkçe Öğretiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Yeterlik Ve Algıları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 57-71.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin
  • Yin, R. K. (1989). Case Study Research: Design And Metohds. Sage Publications. Retrived From https://books.google.com.tr/books/about/Case_study_research.html?id=gxy2AAAAIAAJ&re dir_esc=y
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (2007a). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri(1982-2007). Ekim 29, 2016, Tarihinde Erişilmiştir: URL: http://www.yok.gov.tr/web/guest/yayinlarimiz
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (2007b). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Ekim 29, 2006 Tarihinde Erişilmiştir: URL:http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYR x/10279/49875

Opinion Of Social Studies Preservice About The Intructional Tecnologies And Material Desing Coruse

Year 2017, Volume: 5 Issue: 4, 770 - 789, 01.01.2017

Abstract

Nowadays, the skill of using knowledge and information is important, so how to teach and use information most effectively is important.Individuals who know how to access and use information can only be trained by using effective Instructional Technologies and Material Desing ITMD in their courses. Preservice teacher should be given skills such as making and using these tools and materials with Instructional Technology and Material Design ITMD course in pre-service education. For which qualitative research method case studies have been used. The aim of this research is to determine what the social science preservice teacher have gained with the ITMD lesson. The study group consisted of 52 68.42% girls and 24 31.58% boys a total of 76 social studies preservice teacher,determined by the appropriate sampling method in the department of social studies education of Ahi Evran University in the fall semester of 2016-2017 education. A structured interview form consisting of 5 open-ended questions developed by Celikkaya 2017 was used in the research.In the analysis of data was used inductive analysis from types of content analysis. As a result; preservice teacher, contribution to teaching profession knowledge of ITMD course expressed teaching how to work efficiently with the most different materials and at least to contribute to the development of handicrafts. Preservice teacher preferred to use at the most the map material and at least.graphic-diagram material These are followed respectively by film-video, album, diorama, model-model, histomap materials. Common grounds for the reasons for the choice of materials have been put forward being remarkable, to increase the permanence of information, facilitating learning of the subject

References

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • Alım, M. (2015) Coğrafya Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı/Geliştirme Dersinde Elde Ettikleri Kazanımlar, Doğu Coğrafya Dergisi, 20(33), 1-10.
  • Bektaş, F., Nalçacı, A. ve Erçoşkun, H. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme/Tasarımı” Dersinin Kazanımlarına İlişkin Görüşleri, Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 19-31.
  • Çalışoğlu, M. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri, Current Research İn Education, 1(1), 23-32.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Araç-Gereç ve Materyallerini Kullanma Düzeyleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 73-105.
  • Çelikkaya, T. (2017). Pedagojik Formasyon Alan Tarih Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(25), 510-542.
  • Demircioğlu, İ. H. (2014). Tarih Öğretimi, Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı İ. H.
  • Demircioğlu Ve İ. Turan (Eds)., Tarih Öğretimde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı (s.1-12), Ankara: Pegem Akademi
  • Geçer Kolburan, A. (2010). Teknik Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojisi Ve Materyal Geliştirme Dersine Yönelik Deneyimleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 1-25.
  • Gültekin, M. (2002). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi Kapsamında İlköğretime Öğretmen Yetiştirme”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 49-65.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 3(1), 43-48.
  • Güneş, G. ve İskenderoğlu Aydoğdu, T. (2014). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Tasarımı Dersine Yönelik Yaklaşımları, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi GEFAD, 34(3), 469-488.
  • Kaya, M. K., Dağ, Ö., Koçak, E., Yıldırım, T. ve Ünal, M.(2014) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Miles, M. B. Ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd Ed.). Thousand Oaks,
  • London: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. ve Ercoşkun, M. H. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılan Materyaller. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 141-154.
  • Özer, Ö. ve Tunca, N. (2014). Öğretmen Adaylarının Materyal Hazırlama Ve Kullanmaya Yönelik Görüşleri. Route Educational And Social Science Journal, 1(3), 214-229.
  • Öztürk, T. ve Öztürk Zayimoğlu, F. ( 2015). Tarih Öğretmen Adaylarının “Öğretim Teknolojisi Ve Materyal Tasarımı” Dersine Yönelik Uygulamaları İle Görüşlerinin İncelenmesi, Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 63-78.
  • Sarıtaş, M. (2007). “Öğretimde Yararlanılan Araç-Gereçler ve Etkili Kullanımı”, M.Sarıtaş (Ed.), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (1. Baskı), (S.55-81). Ankara: Pegem Akademi
  • Şahin Yanpar, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı.
  • Sevim, O. (2014). Disiplinler Arası Materyal Geliştirme Sürecinin Türkçe Öğretmen Adaylarının Öğretim Tasarımı Başarılarına Ve Üst Bilişsel Farkındalıklarına Etkisi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic 9(9), 897-913. Doi Number: 10.7827/Turkishstudies.70847
  • Yalın, İ. H. (2010). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, (22.Basım) Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Yaman, H. (2007). Türkçe Öğretmeni Adaylarının “Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme” Dersi Bağlamında Türkçe Öğretiminde Teknoloji Kullanımına İlişkin Yeterlik Ve Algıları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 57-71.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin
  • Yin, R. K. (1989). Case Study Research: Design And Metohds. Sage Publications. Retrived From https://books.google.com.tr/books/about/Case_study_research.html?id=gxy2AAAAIAAJ&re dir_esc=y
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (2007a). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri(1982-2007). Ekim 29, 2016, Tarihinde Erişilmiştir: URL: http://www.yok.gov.tr/web/guest/yayinlarimiz
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (2007b). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Ekim 29, 2006 Tarihinde Erişilmiştir: URL:http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYR x/10279/49875
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Tekin Çelikkaya This is me

Mutlu Kürümlüoğlu This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 4

Cite

IEEE T. Çelikkaya and M. Kürümlüoğlu, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersine İlişkin Görüşleri”, Researcher, vol. 5, no. 4, pp. 770–789, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.