Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin öz yeterlikleri ile yetki kullanım kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın verileri, 2015-2016 öğretim yılında Muğla İli Fethiye İlçesinde bulunan okullarda görev yapan toplam 145 okul yöneticisi arasından müdür, müdür başyardımcısı ve müdür yardımcısı , çalışmaya katılmayı kabul eden 136 okul yöneticisinden toplanmıştır. Veriler, Genel Öz Yeterlik Ölçeği ve Okul Yöneticilerinin Yetki Kullanım Kaygı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Genel Öz yeterlilik Ölçeği Sherer ve arkadaşları tarafından, “Okul Yöneticilerinin Yetki Kullanım Kaygı Ölçeği OYKÖ ” ise Koçak, Yılmaz ve Gökler tarafından geliştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA testi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, okul yöneticileri öz yeterlik boyutları arasında sürdürme çabası öz yeterlik davranışını “yüksek” yılmama öz yeterlik davranışını “orta” ve başlama öz yeterlik davranışını “düşük” düzeyde algılamaktadırlar. Araştırma sonuçlarına göre, yöneticiler genel olarak “çok düşük” düzeyde yetki kullanım kaygısı yaşamaktadırlar. Okul yöneticilerinin yetki kullanım kaygısı boyutları arasında en az kaygı taşıdıkları boyutun “yönetim işleri” alt boyutu, en yüksek kaygı taşıdıkları boyutun anlaşılmaktadır. Genel olarak değerlendirildiğinde okul yöneticilerinin öz yeterlikleri orta düzeydedir. Okul yöneticilerinin mesleki kıdemleri bakımından öz yeterlik boyutları arasında ve okul yöneticilerinin görev yaptıkları okul türleri bakımdan yetki kullanım kaygı boyutları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur
The purpose of this research is to determine the relationship between the school administrators' self-efficacy and their anxiety on authority use. The research was designed using the survey model. The data was collected from 136 school administrators who accepted to participate in the study among 145 school administrators working at schools in the Fethiye district of Mugla, Turkey, during the 2015-2016 academic year. The data was collected using the General SelfEfficacy Scale and School Administrators’ Anxiety on Authority Use Scale. General Self-Efficacy scale was developed by Sherer et all and School Administrators’ Anxiety for Authority Use scale was developed by Kocak, Yilmaz and Gokler. The data was analysed using descriptive statistics, t-test, ANOVA and multiple regression analysis. According to the results of the study school administrators’ anxiety levels are very low. Among the dimensions of anxiety for authority use, schools administrators experience anxiety the least for administrative affairs and the most for personnel affairs dimension. School administrators’ perceptions of selfefficacy were at a medium level when it is considered in general. Besides, school administrators’ self efficacy levels in different dimensions significantly differs as of seniority and their anxiety levels for authority use in different dimensions significantly differs as of school type
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.