Bu araştırmanın amacı, mesleki ve teknik Anadolu lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü 12. sınıf öğrencilerinin, işletmelerdeki beceri eğitimi dersinin etkililiğine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada, genel tarama modelinde, betimsel ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İzmir’de, çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü bulunan 28 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve bu okullarda 12. sınıfta eğitim gören 1265 öğrenci; örneklemi ise, 17 farklı okul ve bu okullarda öğrenim gören 554 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Kız Meslek Lisesi Öğrencilerinin İşletmelerdeki Görüşleri” öğrenci anketi kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgular şunlardır: 1- Öğrenciler, en çok, işletmede meslek eğitim süresince, sigorta işlemlerinin yapılması ve mesleki bilgi-becerilerinin geliştiğini ve mesleki olarak kendilerine olan güvenlerinin arttığını; en az ise, İşletmeden Öğrencilerin beceri eğitiminin etkililiği hakkındaki görüşleri okulun bulunduğu semt, kayıtlı bulunan öğrenim görülen dal, yaş ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. 3- Öğrencilerin beceri eğitiminin etkililiği hakkındaki görüşleri, sosyo-ekonomik düzey, anne eğitim durumu, göstermemektedir
The aim of this research is to reveal the opinions of the students of Vocational and Technical Anatolian High School of Child Development and Education on the effectiveness of skills training courses in business. In this study, descriptive and relational research method is used in the general screening model. The population of the research consists of 1265 12th grade child development and education department students of 28 vocational high schools located in Izmir. The sample of research consisted of 17 different schools and 554 students studying in these schools. As a means of data collection in the survey, the student questionnaire “Student Opinions on the Effectiveness of Vocational School Students' Internships in Business” was used. According to findings; 1- The students most stated that to have insurance during their vocational training in the business, improved professional knowledge-skills, and increased confidence in their professional integrity; At least they have received a job offer from the Management. 2- The opinions of the students about the effectiveness of the skill education differ according to the variables of the branch, the age and the father education level. 3- The opinions of students on the effectiveness of skill training do not differ according to the socio-economic level, the educational level of the mother, and the occupation of the parents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.