BibTex RIS Cite

Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Dersinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri

Year 2017, Volume: 5 Issue: 3, 355 - 369, 01.01.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, mesleki ve teknik Anadolu lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü 12. sınıf öğrencilerinin, işletmelerdeki beceri eğitimi dersinin etkililiğine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada, genel tarama modelinde, betimsel ve ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini İzmir’de, çocuk gelişimi ve eğitimi bölümü bulunan 28 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve bu okullarda 12. sınıfta eğitim gören 1265 öğrenci; örneklemi ise, 17 farklı okul ve bu okullarda öğrenim gören 554 öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Kız Meslek Lisesi Öğrencilerinin İşletmelerdeki Görüşleri” öğrenci anketi kullanılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgular şunlardır: 1- Öğrenciler, en çok, işletmede meslek eğitim süresince, sigorta işlemlerinin yapılması ve mesleki bilgi-becerilerinin geliştiğini ve mesleki olarak kendilerine olan güvenlerinin arttığını; en az ise, İşletmeden Öğrencilerin beceri eğitiminin etkililiği hakkındaki görüşleri okulun bulunduğu semt, kayıtlı bulunan öğrenim görülen dal, yaş ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. 3- Öğrencilerin beceri eğitiminin etkililiği hakkındaki görüşleri, sosyo-ekonomik düzey, anne eğitim durumu, göstermemektedir

References

  • Alkan, C., Doğan, H. & Sezgin, S.İ. (1996). Mesleki ve teknik eğitimin esasları. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Alparslan, E. (2004). 3308 sayılı mesleki eğitim kanunu uyarınca kız meslek lisesi öğrencilerine yaptırılan işletmelerde meslek eğitimi uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü. (2000). Kız çocuklarının mesleki eğitime ve istihdama yönelimleri. Ankara: 2000. Cem Web Ofset Yayıncılık.
  • Çakır, H., Çengel, Y. (2012). Örgün mesleki ve teknik eğitimin yapısı ve modellemesi. Mesleki ve teknik eğitim çalıştayı 24-25 Şubat Antalya 2012. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayını. (s 23-39).
  • Çilenti, K. (1991). Eğitim teknolojisi ve öğretim (Geliştirilmiş 4. Baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Doğan, H., Hacıoğlu, F. & Ulusoy, A. (1997). Okul sanayi ilişkileri. Ankara: Önder Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Ertürk, S. (1982). Eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Eroğlu, G. (1999). Kız meslek lisesi el sanatları bölümü son sınıf öğrencilerinin okul-sanayi işbirliği kapsamında, işletmelerde beceri eğitimi ile ilgili karşılaştıkları sorunlar, nedenleri ve çözüm yolları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Göçen, A. (2007). Meslek lisesi son sınıf öğrencilerinin işletmelerde gördüğü temel beceri eğitiminin etkililiğine yönelik öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi: Sakarya ili Örneği. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Sakarya.
  • Gürol, M. (1997). Okul sanayi işbirliği (1. Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Kazu, İ.Y. (1996). Endüstriyel mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlardaki işletmelerde meslek eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi (Bursa, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ ve Malatya İlleri Örneği). Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Elazığ.
  • MEGEP. Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme Projesi (2016). Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarında http://www.megep.meb.gov.tr/?page=alanDal adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 22.12.2016) Alan 53 Alan 205 Dala Ait Liste.
  • Nayır, İ. (2006). Ticaret meslek lisesi öğrencilerinin staj eğitiminden beklentileri ve staj eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Odacı, A. (2013). Kız meslek lisesi grafik ve fotoğrafçılık alanı grafik dalında okutulan işletmelerde beceri eğitimi dersine sektör temsilcilerinin katkısı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Özkan, F. (2013). Ticaret meslek lisesi muhasebe bölümü öğrencilerinin işletmelerde beceri eğitimi uygulaması, uygulamanın verimliliğinin artırılması ve uygulamada karşılaşılan sorunlar, Gaziantep ilinde bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Gaziantep.
  • Pala, H. (2016). Meslek lisesi öğrencilerinin uygulama staj algılarının çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Sezgin, S. İ. (2009). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazgeç, S. (2008). Mesleki eğitim merkezi metal teknolojisi – makine teknolojisi bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin işletmede uygulanan mesleki eğitim (pratik eğitim) çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Yılmaz, Y. (2011). İşletmelerdeki beceri eğitimi uygulamasının muhasebe eğitime katkısı ve Erzurum il genelindeki ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Zengin, C. (2014). Meslek lisesi matbaa alanı öğrencilerinin işletmelerdeki sanayi stajı esnasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.

The Opinions of The Students of Vocational and Technical Anatolian High School of Child Development and Education On The Effectiveness of Skills Training Courses in Business

Year 2017, Volume: 5 Issue: 3, 355 - 369, 01.01.2017

Abstract

The aim of this research is to reveal the opinions of the students of Vocational and Technical Anatolian High School of Child Development and Education on the effectiveness of skills training courses in business. In this study, descriptive and relational research method is used in the general screening model. The population of the research consists of 1265 12th grade child development and education department students of 28 vocational high schools located in Izmir. The sample of research consisted of 17 different schools and 554 students studying in these schools. As a means of data collection in the survey, the student questionnaire “Student Opinions on the Effectiveness of Vocational School Students' Internships in Business” was used. According to findings; 1- The students most stated that to have insurance during their vocational training in the business, improved professional knowledge-skills, and increased confidence in their professional integrity; At least they have received a job offer from the Management. 2- The opinions of the students about the effectiveness of the skill education differ according to the variables of the branch, the age and the father education level. 3- The opinions of students on the effectiveness of skill training do not differ according to the socio-economic level, the educational level of the mother, and the occupation of the parents.

References

  • Alkan, C., Doğan, H. & Sezgin, S.İ. (1996). Mesleki ve teknik eğitimin esasları. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • Alparslan, E. (2004). 3308 sayılı mesleki eğitim kanunu uyarınca kız meslek lisesi öğrencilerine yaptırılan işletmelerde meslek eğitimi uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü. (2000). Kız çocuklarının mesleki eğitime ve istihdama yönelimleri. Ankara: 2000. Cem Web Ofset Yayıncılık.
  • Çakır, H., Çengel, Y. (2012). Örgün mesleki ve teknik eğitimin yapısı ve modellemesi. Mesleki ve teknik eğitim çalıştayı 24-25 Şubat Antalya 2012. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayını. (s 23-39).
  • Çilenti, K. (1991). Eğitim teknolojisi ve öğretim (Geliştirilmiş 4. Baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Doğan, H., Hacıoğlu, F. & Ulusoy, A. (1997). Okul sanayi ilişkileri. Ankara: Önder Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Ertürk, S. (1982). Eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Eroğlu, G. (1999). Kız meslek lisesi el sanatları bölümü son sınıf öğrencilerinin okul-sanayi işbirliği kapsamında, işletmelerde beceri eğitimi ile ilgili karşılaştıkları sorunlar, nedenleri ve çözüm yolları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Göçen, A. (2007). Meslek lisesi son sınıf öğrencilerinin işletmelerde gördüğü temel beceri eğitiminin etkililiğine yönelik öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi: Sakarya ili Örneği. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Sakarya.
  • Gürol, M. (1997). Okul sanayi işbirliği (1. Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Kazu, İ.Y. (1996). Endüstriyel mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlardaki işletmelerde meslek eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi (Bursa, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ ve Malatya İlleri Örneği). Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Elazığ.
  • MEGEP. Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme Projesi (2016). Mesleki ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarında http://www.megep.meb.gov.tr/?page=alanDal adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 22.12.2016) Alan 53 Alan 205 Dala Ait Liste.
  • Nayır, İ. (2006). Ticaret meslek lisesi öğrencilerinin staj eğitiminden beklentileri ve staj eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Odacı, A. (2013). Kız meslek lisesi grafik ve fotoğrafçılık alanı grafik dalında okutulan işletmelerde beceri eğitimi dersine sektör temsilcilerinin katkısı. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Özkan, F. (2013). Ticaret meslek lisesi muhasebe bölümü öğrencilerinin işletmelerde beceri eğitimi uygulaması, uygulamanın verimliliğinin artırılması ve uygulamada karşılaşılan sorunlar, Gaziantep ilinde bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Gaziantep.
  • Pala, H. (2016). Meslek lisesi öğrencilerinin uygulama staj algılarının çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Sezgin, S. İ. (2009). Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yazgeç, S. (2008). Mesleki eğitim merkezi metal teknolojisi – makine teknolojisi bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin işletmede uygulanan mesleki eğitim (pratik eğitim) çalışmalarının değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Yılmaz, Y. (2011). İşletmelerdeki beceri eğitimi uygulamasının muhasebe eğitime katkısı ve Erzurum il genelindeki ticaret meslek liselerinde muhasebe eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir uygulama. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Zengin, C. (2014). Meslek lisesi matbaa alanı öğrencilerinin işletmelerdeki sanayi stajı esnasında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sevil Demirel Tekşal This is me

Ömer Faruk Tutkun This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 3

Cite

IEEE S. Demirel Tekşal and Ö. F. Tutkun, “Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Dersinin Etkililiğine İlişkin Görüşleri”, Researcher, vol. 5, no. 3, pp. 355–369, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.