Müzik eğitiminde kullanılan Kodaly ve Dalcroze yaklaşımları, yapılandırmacı yaklaşımı destekler nitelikte öğrencinin müziği yaparak ve yaşayarak deneyimlemesine dayalıdır. Bu iki yaklaşımın müzik dersinde birlikte kullanılmasının, birbirini tamamlayıcı bir unsur olması düşüncesine dayanarak, bu araştırmanın genel amacını, Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş etkinliklerin müzik dersine yönelik öğrenci görüşlerine olan etkisinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmacı tarafından 5E modeli temel alınarak oluşturulan ders planları ve etkinliklerin, öğrencilerin müzik dersine yönelik görüşlerine etkisi sorgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul’daki özel bir ilkokulun 3. sınıfında öğrenim gören 6’sı kız, 4’ü erkek toplam 10 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan ve üç açık uçlu sorudan oluşan müzik dersi görüş formu ile toplanmış, elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, müzik dersinde kullanılan Kodaly ve Dalcroze yaklaşımlarıyla desteklenmiş etkinliklerin, ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik görüşlerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır
The Kodaly and Dalcroze approaches used in music education are based on experiencing the learner 's music by making and living, and in a way supporting constructive approach. Based on the idea that the use of these two approaches in music lessons is complementary, the overall purpose of this research is to determine the effectiveness of events supported by Kodaly and Dalcroze approaches to students' opinions on music lessons. For this purpose, the researcher's lesson plans and activities based on the 5E model were questioned about the effects of the students' opinions on music lessons. The study group of the study consisted of a total of 10 students, 6 girls and 4 boys, who were educated in the 3rd grade of a private elementary school in Istanbul in the academic year of 2015-2016. The data of the study was collected by the researcher with a music course opinion form consisting of three open ended questions and the obtained data was analyzed by descriptive analysis technique. As a result of the research, it was concluded that the activities supported by the Kodaly and Dalcroze approaches used in the music linfluenced the views of 3rd grade students of the primary school towards the music lesson positively
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.