BibTex RIS Cite

Rehabilitasyon Merkezinde Çalışan Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler Ve İhtiyaçlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 57 - 64, 01.01.2018

Abstract

Bu araştırma rehabilitasyon merkezinde çalışan öğretmenlerin yaşadıkları güçlüklerin belirlemesi ve öğretmenlerin ihtiyaçlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Günümüzde özel gereksinimli bireylerin eğitimlerinde hızlı gelişmeler yaşanmaktadır. Bunlardan bir tanesi de özel gereksinimli çocuklara rehabilitasyon merkezlerinde sağlanan destek eğitim hizmetleridir. Öğrencinin destek eğitimden yeterince yarar sağlayabilmesi için, rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin yaşadıkları güçlükler ve ihtiyaçlarının belirlenmesi önemlidir. Olgu bilim araştırması olarak desenlenen bu araştırmada veri toplama aracı olarak odak grup görüşme tekniği kullanılmıştır ve elde edilen veriler içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırmaya rehabilitasyon merkezinde görev yapan 5 öğretmen katılmıştır. Elde edilen sonuçlar; öğretmenlerin ailelerin çocuklarının eğitimini yeterince desteklemedikleri, seans ve öğrenci sayılarının çok olması ve zaman yetersizliği nedeniyle öğretmenlerin yöntem- teknikleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programlarını yeterince uygulayamadığı yönündedir. Ayrıca öğretmenler Rehberlik ve Araştırma Merkeziyle yeterli iş birliklerinin olmaması nedeniyle sorunlar yaşadıklarını belirtmiştir. Öneriler arasında; aile eğitimlerinin yapılması, hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi bulunmaktadır. Ayrıca öğrenci ve seans sayılarının düşürülmesi ve Rehberlik Araştırma Merkezi- aile- öğretmenler arasındaki iş birliğinin güçlenmesi gerekliliği önerilmiştir

References

  • Akçamete, G.(Edt.) (2009). Özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Başaran, I. (2001). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çalışma koşulları. Ege Eğitim Dergisi, 1(1),41-53
  • Batu, E. S., Kırcaali-İftar, G., ve Uzuner, Y. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2),33-50.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, A., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Çelebi, E. ve Oğuzöncül, A. F. (2013). Özel eğitim öğretmenlerinin bazı sağlık davranışlarının belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 27(2), 87– 92.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1),95-107.
  • Güleç-Aslan, Y., Özbey, F., Sola-Özgüç, C., ve Cihan, H. (2014). Vaka araştırması: özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin sorunları ve ihtiyaçları. Journal of International Social Research, 7(31), 639-659.
  • İzci, E. T. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının 'özel eğitim' konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 106-114.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2) 1-13.
  • Kırcaali-İftar, G. (2004). Özel eğitimde fokus grup araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(1),1-7.
  • Kumral, O. (2010). Nitel çalışmalarda odak grup görüşmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(374), 16-22.
  • Özyürek, M. T. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 189-226.
  • Soyer, U. (2010). Özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlılık ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Tarakçı, E., Tütüncüoğlu, F., & Tarakçı, D. (2012). Özel eğitim ve rehabilitasyon alanında çalışan meslek elemanlarının öz-yeterlilik ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 23(1),26-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Yök Atlas. http:// https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20903 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.04.2018)

Diffuculties That Teacher Face in Rehabilitation Centers and Evaluation of Their Needs According to Their Responses

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 57 - 64, 01.01.2018

Abstract

This research was conducted in order to determine the difficulties experienced by the teachers working in the rehabilitation center and to evaluate the needs of the teachers according to the teachers' opinions. Today, special needs individuals are experiencing rapid developments in their education. One of these is supportive education services provided in rehabilitation centers for children with special needs. It is important to identify the difficulties and needs of teachers working in rehabilitation centers so that they can benefit from supportive training. In this study designed as a case study, focus group interview technique was used as data collection tool and the obtained data were interpreted by content analysis. Findings obtained; the families do not adequately support their children's education, the number of sessions and student numbers is high, and the lack of time means that teachers can not apply the method techniques and individualized education programs adequately. In addition, the teachers stated that they had problems due to lack of sufficient cooperations with the Guidance and Research Center. As a suggestion is recommended that the regulation of family education and of in-service training. In addition, it has been suggested that the number of students and sessions should be reduced and that the cooperation between the Guidance Research Center-family-teachers should be strengthened

References

  • Akçamete, G.(Edt.) (2009). Özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Başaran, I. (2001). Özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin çalışma koşulları. Ege Eğitim Dergisi, 1(1),41-53
  • Batu, E. S., Kırcaali-İftar, G., ve Uzuner, Y. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2),33-50.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, A., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Çelebi, E. ve Oğuzöncül, A. F. (2013). Özel eğitim öğretmenlerinin bazı sağlık davranışlarının belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 27(2), 87– 92.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1),95-107.
  • Güleç-Aslan, Y., Özbey, F., Sola-Özgüç, C., ve Cihan, H. (2014). Vaka araştırması: özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin sorunları ve ihtiyaçları. Journal of International Social Research, 7(31), 639-659.
  • İzci, E. T. (2005). Sınıf öğretmeni adaylarının 'özel eğitim' konusundaki yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 106-114.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2) 1-13.
  • Kırcaali-İftar, G. (2004). Özel eğitimde fokus grup araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(1),1-7.
  • Kumral, O. (2010). Nitel çalışmalarda odak grup görüşmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 35(374), 16-22.
  • Özyürek, M. T. (2008). Nitelikli öğretmen yetiştirmede sorunlar ve çözümler: özel eğitim örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 189-226.
  • Soyer, U. (2010). Özel eğitim öğretmen adaylarının öz duyarlılık ve sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Tarakçı, E., Tütüncüoğlu, F., & Tarakçı, D. (2012). Özel eğitim ve rehabilitasyon alanında çalışan meslek elemanlarının öz-yeterlilik ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 23(1),26-35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Yök Atlas. http:// https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=20903 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.04.2018)
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Didem Kayahan Yüksel

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 2

Cite

IEEE D. Kayahan Yüksel, “Rehabilitasyon Merkezinde Çalışan Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler Ve İhtiyaçlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Researcher, vol. 6, no. 2, pp. 57–64, 2018.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.