Bu araştırma rehabilitasyon merkezinde çalışan öğretmenlerin yaşadıkları güçlüklerin belirlemesi ve öğretmenlerin ihtiyaçlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Günümüzde özel gereksinimli bireylerin eğitimlerinde hızlı gelişmeler yaşanmaktadır. Bunlardan bir tanesi de özel gereksinimli çocuklara rehabilitasyon merkezlerinde sağlanan destek eğitim hizmetleridir. Öğrencinin destek eğitimden yeterince yarar sağlayabilmesi için, rehabilitasyon merkezlerinde çalışan öğretmenlerin yaşadıkları güçlükler ve ihtiyaçlarının belirlenmesi önemlidir. Olgu bilim araştırması olarak desenlenen bu araştırmada veri toplama aracı olarak odak grup görüşme tekniği kullanılmıştır ve elde edilen veriler içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırmaya rehabilitasyon merkezinde görev yapan 5 öğretmen katılmıştır. Elde edilen sonuçlar; öğretmenlerin ailelerin çocuklarının eğitimini yeterince desteklemedikleri, seans ve öğrenci sayılarının çok olması ve zaman yetersizliği nedeniyle öğretmenlerin yöntem- teknikleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programlarını yeterince uygulayamadığı yönündedir. Ayrıca öğretmenler Rehberlik ve Araştırma Merkeziyle yeterli iş birliklerinin olmaması nedeniyle sorunlar yaşadıklarını belirtmiştir. Öneriler arasında; aile eğitimlerinin yapılması, hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi bulunmaktadır. Ayrıca öğrenci ve seans sayılarının düşürülmesi ve Rehberlik Araştırma Merkezi- aile- öğretmenler arasındaki iş birliğinin güçlenmesi gerekliliği önerilmiştir
This research was conducted in order to determine the difficulties experienced by the teachers working in the rehabilitation center and to evaluate the needs of the teachers according to the teachers' opinions. Today, special needs individuals are experiencing rapid developments in their education. One of these is supportive education services provided in rehabilitation centers for children with special needs. It is important to identify the difficulties and needs of teachers working in rehabilitation centers so that they can benefit from supportive training. In this study designed as a case study, focus group interview technique was used as data collection tool and the obtained data were interpreted by content analysis. Findings obtained; the families do not adequately support their children's education, the number of sessions and student numbers is high, and the lack of time means that teachers can not apply the method techniques and individualized education programs adequately. In addition, the teachers stated that they had problems due to lack of sufficient cooperations with the Guidance and Research Center. As a suggestion is recommended that the regulation of family education and of in-service training. In addition, it has been suggested that the number of students and sessions should be reduced and that the cooperation between the Guidance Research Center-family-teachers should be strengthened
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.