BibTex RIS Cite

Üniversite Personelinin Mobbinge Yönelik Algılarının Bazı Demografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi

Year 2018, Volume: 6 Issue: 4, 153 - 167, 01.01.2018

Abstract

Mobbing psikolojik şiddet , gerek çalışanın gerekse örgütün verimliliğini önemli derecede tehdit edebilecekbir olgudur. Araştırmanın amacı, uygulama yapılan üniversitede yer alan gerek akademik gerekse idari çalışanların mobbinge yönelik algılarını, çeşitli demografik özellik açısından anlamlı olarak değişip değişmediğini belirledikten sonra işletmelerde var olan mobbing davranışlarının etkisini en aza indirmektir. Araştırmada, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile 305 akademik ve idari personele bizzat ulaşılarak anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22. paket programıyla analiz edilmiştir. Çalışma neticesinde çalışanların mobbing algılamalarının cinsiyet, yaş, ve çalışma süresi yıl değişkenleri açısından bir farklılık oluşturmadığı ancak buna karşılık medeni durum, kadro durumu, öğrenim durumu ve çalışma saati haftalık değişkenlerinin mobbing algısı açısından anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, lisans mezunlarının diğer mezunlara nazaran, haftalık çalışma süresi en yüksek olan bireylerin diğerlerine nazaran, bekâr bireylerin evli bireylere nazaran daha çok psikolojik şiddet mağduru oldukları ve idari personelin de akademik personele nazaran daha fazla psikolojik şiddete maruz kaldıkları anlaşılmıştır. Özetle, bireylerin çalışanların huzuru ve örgütün verimliliği açısından sürecin kontrol altına alınmasında kurum yöneticileri ile kurum politikalarının önemi bir kez daha ön plana çıkmaktadır

References

  • Acar, A. B. & Dündar, G. (2008). İşyerinde Psikolojik Yıldırmaya (Mobbing) Maruz Kalma Sıklığı İle Demografik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), Ss.111-120.
  • Akpınar, E.N., (2015). Üniversitede Araştırma Görevlilerinin Duygusal Tacize (Mobbing) Yönelik Algılarının Demografik Özeliklere Göre Analizi, Curr Res Educ (2015), 1(2), Ss. 89 – 100.
  • Altınkurt, Y. K. (2012). Üniversite Çalışanlarının Psikolojik Yıldırma Algıları İle Denetim Odağı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ayan, S. & Şahbudak, E., (2012). Üniversitelerde Asistanlara Yönelik Psikolojik Taciz: Gazi, Kocaeli Ve Cumhuriyet Üniversitesi Örneği, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), Ss.297-310.
  • Chappell, D. & Dı Martıno, V. (2006). Violence At Work (Third Edition). Geneva, Internatio- Nal Labor Organization, Pp.17-22.
  • Çivilidağ, A., (2011). Üniversitelerdeki Öğretim Elemanlarinin Psikolojik Taciz (Mobbing), İş Doyumu Ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyler, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Clarke, J. (2002). Maymuncuk: İşyerinde İletişim Ve Politika. İstanbul: Mess.
  • Çobanoğlu, S. (2005). Psikolojik Siddet: İşyerinde Duygusal Saldırı Ve Mücadele Yöntemleri, Timas Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Çögenli, M.Z. & Asunakutlu, T., (2014). Akademisyenlere Yönelik Mobbing Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/2, Ss. 92- 105.
  • Çögenli, M.Z. & Asunakutlu, T., (2016). Akademide Mobbing: Adım Üniversiteleri Örneği, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Erzsosde) Ix-I: Ss.17-32.
  • Eınarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. & Cooper C.L. (2003). The Concept Of Bullying At Work. Stale Einarsen, Helge Hoel, Dieter Zapf, Cary. L. Cooper (Eds.), Bullying And Emotional Abuse İn The Workplace: International Perspectives İn Research And Practice İçinde (Ss. 1-30). London: Taylor Ve Francis.
  • Eınarsen, S. (2000). Harassment And Bullying At Work: A Review Of The Scandinavian Approach. Aggression And Violent Behavior, Vol. 5, No. 4, Pp.379-401.
  • Ertürk, A. (2013).Yıldırma Davranışları, Nedenleri Ve Sonuçları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), Ss.146-169.
  • Fıeld, T. (1996). Bully İn Sight. How To Predict, Resist, Challenge And Combat Workplace Bulling. Great Britain: Wessex.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz, Mobbing/Bullying, İşyeri Sendromu. Ankara: Lazer Yayınları.
  • Gündüz, B. & Yılmaz, Ö. (2008). Ortaöğretim Kurumlarında Mobbing (Yıldırma) Davranışlarına İlişkin Öğretmen Ve Yönetici Görüşleri (Düzce İl Örneği), Milli Eğitim Dergisi, Sayı:179, Ss.269-281.
  • Karcıoğlu, F. & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet Ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi,24 (3), Ss.139-161.
  • Keskinkılıç Kara, S.B., (2017). Üniversitelerde Unvan Ayrımcılığı, Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), Ss.85-101.
  • Leymann, H. (1996). The Content And Development Of Mobbing At Work, European Journal Of Work And Organizational Psychology, 5 (2), Pp.165-184.
  • Mimaroğlu, H. & Özgen, H. (2008). Örgütlerde Güncel Bir Sorun ‘‘Mobbing’’, Sü İibf Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı:15, Ss.201-226.
  • Özkaya, M. O., Yakın, V. & Ekinci, T. (2008). Stres Düzeylerinin Çalışanların İş Doyumu Üzerine Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Çalısanları Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Yönetim Ve Ekonomi,15(1), Ss.163-179.
  • Özyer, K. & Orhan, U. (2012). Akademisyenlere Uygulanan Psikolojik Tacize Yönelik Ampirik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(4), 511-518.
  • Palaz, S., Özkan, S., Sarı, N., Göze, F., Şahin, N. & Akkurt, Ö. (2008). İş Yerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Bandirma Örneği. İş,Güç” Endüstri İlişkileri Ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(4), Ss.41-58.
  • Pehlivan, İ. (1993). Eğitim Yönetiminde Stres Kaynakları, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Soysal, A., İnal, G. & Gül, Z., (2014). Yıldırma (Mobbing) Davranışı: Sağlık Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27), Ss.149-171.
  • Şenerkal, R., & Çorbacıoğlu, S., (2015). Akademik Personelin Algıladığı Psikolojik Taciz Davranışları İle İş Performansı, Psikolojik Ve Fizyolojik Sağlık İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17/1, Ss.107-135.
  • Westhues, K. (2004). Workplace Mobbing İn Academe: Reports From Twenty Universities. Newyork: Edwin Mellen Press.
  • Yavuz H. (2007). Çalışanlarda Mobbing (Psikolojik Şiddet) Algısını Etkileyen Faktörler: Sdü Tıp Fakültesi Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Isparta.
  • Yıldırım, D. & Yıldırım, A., (2010). Sağlık Alanında Çalışan Akademisyenlerin Karşılaştıkları Psikolojik Şiddet Davranışları Ve Bu Davranışların Etkileri, Türkiye Klinikleri J. Med. Sci., C.30, No:2, Ss.559-570.

Analysis of The Perception of Mobbing of Academic and Administrative Personnels at The University According to Demographic Characteristics

Year 2018, Volume: 6 Issue: 4, 153 - 167, 01.01.2018

Abstract

Mobbing psychological violence is an important fact that can threat both employee productivity and organizational effectiveness. Aim of the research, is to examine whether the academic and administrative staff at the university which performed application are differentiating their perceptions of mobbing according to various demographic characteristics. After that, to get minimize of the effect of mobbing behaviour in organizations. In the research, 305 academic and administrative personnel were reached by simple random sampling method and a questionnaire was applied. The obtained data were analyzed by SPSS 22. As a result of the study, it was found that employees' mobbing perceptions did not differ in terms of gender, age, and work experience year variables. On the other hand, it was found that marital status, education status, staff status and working hours weekly variables differ significantly in terms of mobbing perception. It has therefore been understood that bachelor’s degrees licence are relatively exposed to more psychological violence, working hours highest person is relatively exposed to more psychological violence, bachelor individuals are exposed to more psychological violence than married individuals And that administrative staff is more likely to faced mobbing than academic staff. In brief, the importance of administrators and policies is once again at the forefront in bringing employees into control in terms of and productivity

References

  • Acar, A. B. & Dündar, G. (2008). İşyerinde Psikolojik Yıldırmaya (Mobbing) Maruz Kalma Sıklığı İle Demografik Özellikler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), Ss.111-120.
  • Akpınar, E.N., (2015). Üniversitede Araştırma Görevlilerinin Duygusal Tacize (Mobbing) Yönelik Algılarının Demografik Özeliklere Göre Analizi, Curr Res Educ (2015), 1(2), Ss. 89 – 100.
  • Altınkurt, Y. K. (2012). Üniversite Çalışanlarının Psikolojik Yıldırma Algıları İle Denetim Odağı Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Ayan, S. & Şahbudak, E., (2012). Üniversitelerde Asistanlara Yönelik Psikolojik Taciz: Gazi, Kocaeli Ve Cumhuriyet Üniversitesi Örneği, Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), Ss.297-310.
  • Chappell, D. & Dı Martıno, V. (2006). Violence At Work (Third Edition). Geneva, Internatio- Nal Labor Organization, Pp.17-22.
  • Çivilidağ, A., (2011). Üniversitelerdeki Öğretim Elemanlarinin Psikolojik Taciz (Mobbing), İş Doyumu Ve Algılanan Sosyal Destek Düzeyler, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Clarke, J. (2002). Maymuncuk: İşyerinde İletişim Ve Politika. İstanbul: Mess.
  • Çobanoğlu, S. (2005). Psikolojik Siddet: İşyerinde Duygusal Saldırı Ve Mücadele Yöntemleri, Timas Yayınları, 1. Baskı, İstanbul.
  • Çögenli, M.Z. & Asunakutlu, T., (2014). Akademisyenlere Yönelik Mobbing Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/2, Ss. 92- 105.
  • Çögenli, M.Z. & Asunakutlu, T., (2016). Akademide Mobbing: Adım Üniversiteleri Örneği, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Erzsosde) Ix-I: Ss.17-32.
  • Eınarsen, S., Hoel, H., Zapf, D. & Cooper C.L. (2003). The Concept Of Bullying At Work. Stale Einarsen, Helge Hoel, Dieter Zapf, Cary. L. Cooper (Eds.), Bullying And Emotional Abuse İn The Workplace: International Perspectives İn Research And Practice İçinde (Ss. 1-30). London: Taylor Ve Francis.
  • Eınarsen, S. (2000). Harassment And Bullying At Work: A Review Of The Scandinavian Approach. Aggression And Violent Behavior, Vol. 5, No. 4, Pp.379-401.
  • Ertürk, A. (2013).Yıldırma Davranışları, Nedenleri Ve Sonuçları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), Ss.146-169.
  • Fıeld, T. (1996). Bully İn Sight. How To Predict, Resist, Challenge And Combat Workplace Bulling. Great Britain: Wessex.
  • Gün, H. (2010). Çalışma Ortamında Psikolojik Taciz, Mobbing/Bullying, İşyeri Sendromu. Ankara: Lazer Yayınları.
  • Gündüz, B. & Yılmaz, Ö. (2008). Ortaöğretim Kurumlarında Mobbing (Yıldırma) Davranışlarına İlişkin Öğretmen Ve Yönetici Görüşleri (Düzce İl Örneği), Milli Eğitim Dergisi, Sayı:179, Ss.269-281.
  • Karcıoğlu, F. & Akbaş, S. (2010). İşyerinde Psikolojik Şiddet Ve İş Tatmini İlişkisi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi,24 (3), Ss.139-161.
  • Keskinkılıç Kara, S.B., (2017). Üniversitelerde Unvan Ayrımcılığı, Bartın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), Ss.85-101.
  • Leymann, H. (1996). The Content And Development Of Mobbing At Work, European Journal Of Work And Organizational Psychology, 5 (2), Pp.165-184.
  • Mimaroğlu, H. & Özgen, H. (2008). Örgütlerde Güncel Bir Sorun ‘‘Mobbing’’, Sü İibf Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı:15, Ss.201-226.
  • Özkaya, M. O., Yakın, V. & Ekinci, T. (2008). Stres Düzeylerinin Çalışanların İş Doyumu Üzerine Etkisi. Celal Bayar Üniversitesi Çalısanları Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Yönetim Ve Ekonomi,15(1), Ss.163-179.
  • Özyer, K. & Orhan, U. (2012). Akademisyenlere Uygulanan Psikolojik Tacize Yönelik Ampirik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 12(4), 511-518.
  • Palaz, S., Özkan, S., Sarı, N., Göze, F., Şahin, N. & Akkurt, Ö. (2008). İş Yerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Davranışları Üzerine Bir Araştırma; Bandirma Örneği. İş,Güç” Endüstri İlişkileri Ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(4), Ss.41-58.
  • Pehlivan, İ. (1993). Eğitim Yönetiminde Stres Kaynakları, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Soysal, A., İnal, G. & Gül, Z., (2014). Yıldırma (Mobbing) Davranışı: Sağlık Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27), Ss.149-171.
  • Şenerkal, R., & Çorbacıoğlu, S., (2015). Akademik Personelin Algıladığı Psikolojik Taciz Davranışları İle İş Performansı, Psikolojik Ve Fizyolojik Sağlık İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 17/1, Ss.107-135.
  • Westhues, K. (2004). Workplace Mobbing İn Academe: Reports From Twenty Universities. Newyork: Edwin Mellen Press.
  • Yavuz H. (2007). Çalışanlarda Mobbing (Psikolojik Şiddet) Algısını Etkileyen Faktörler: Sdü Tıp Fakültesi Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Isparta.
  • Yıldırım, D. & Yıldırım, A., (2010). Sağlık Alanında Çalışan Akademisyenlerin Karşılaştıkları Psikolojik Şiddet Davranışları Ve Bu Davranışların Etkileri, Türkiye Klinikleri J. Med. Sci., C.30, No:2, Ss.559-570.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

İbrahim Fırat This is me

Sümeyra Ceyhan This is me

İlhan Çiçek This is me

M Emin Şanlı This is me

Publication Date January 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 4

Cite

IEEE İ. Fırat, S. Ceyhan, İ. Çiçek, and M. E. Şanlı, “Üniversite Personelinin Mobbinge Yönelik Algılarının Bazı Demografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”, Researcher, vol. 6, no. 4, pp. 153–167, 2018.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.