Aidiyet duygusu, kişilerarası bir sistem içerisinde kişinin kendisine ait algısı şeklinde açıklanmaktadır. Ait olma insanın en karmaşık ihtiyacıdır ve insanın doğup büyüdüğü ve ihtiyaçlarının karşılandığı en temel birim olan ailenin bu noktada önemi yadsınamaz bir gerçektir. Bu bağlamda, bu konuda yapılan çalışmaların eksikliği göz önüne alındığında üniversite öğrencilerinin aile aidiyetinin aile içi şiddete ilişkin görüşlerine ve bireysel özelliklerine göre karşılaştırılması önem taşımaktadır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin aile aidiyetinin aile içi şiddete ilişkin görüşlerine ve bireysel özelliklerine göre karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet ile Aile ve Tüketici Bilimleri Bölümünde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 421 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Mavili, Kesen ve Daşbaş 2014 tarafından geliştirilen ve 17 maddeden, 2 alt boyuttan oluşan “Aile Aidiyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde standart sapmadan, aritmetik ortalamadan, ikili gruplar için t testinden, ikiden daha fazla grup için ise ANOVA’dan yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin %62.7’si daha önceden aile içi şiddete maruz kalmadığını, aile içi şiddet mağduru öğrenciler arasında duygusal şiddete uğradığını belirtenlerin ilk sırada yer aldığını %15.9 , bunu fiziksel şiddete uğradığını belirtenlerin %15.0 izlediği yönündedir. Öğrencilerin okudukları bölüm, cinsiyet, yaş ve daha önceden aile içi şiddete uğrama durumları ile aile aidiyetleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir p
A sense of belonging is explained as the perception of the individual in an interpersonal system. Belonging is the most complex need of human beings and it is an undeniable fact that the family is the most fundamental unit where human beings are born and raised and their needs are met. In this context, considering the lack of studies on this subject, it is important to compare the family belonging of university students according to their views on family violence and their individual characteristics. This study was conducted in order to compare the family belonging of university students according to their opinions on family violence and their individual characteristics. 421 students from 2015-2018 academic year participated in the study in Social Services and Family and Consumer Sciences Department of Hacettepe University. In the study, Family Sense of Belonging Scale which was developed by Mavili, Kesen and Daşbaş 2014 in 2014 and consisted of 17 items and 2 sub-dimensions was used. In the analysis of the data, standard deviation, arithmetic average, t test for binary groups and ANOVA for more than two groups were used. 62.7% of the students stated that they had not been subjected to domestic violence before. Among the students who were victims of domestic violence, those who stated that they were exposed to emotional violence were in the first place 15.9% , followed by those who stated that they were subjected to physical violence 15.0% . It was determined that there was a significant difference between the family violence and the status of family violence in the department, gender, age and the students they studied p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.