BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Aile Aidiyetinin Aile İçi Şiddete İlişkin Görüşlerine ve Bireysel Özelliklerine Göre Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 180, 01.01.2019

Öz

Aidiyet duygusu, kişilerarası bir sistem içerisinde kişinin kendisine ait algısı şeklinde açıklanmaktadır. Ait olma insanın en karmaşık ihtiyacıdır ve insanın doğup büyüdüğü ve ihtiyaçlarının karşılandığı en temel birim olan ailenin bu noktada önemi yadsınamaz bir gerçektir. Bu bağlamda, bu konuda yapılan çalışmaların eksikliği göz önüne alındığında üniversite öğrencilerinin aile aidiyetinin aile içi şiddete ilişkin görüşlerine ve bireysel özelliklerine göre karşılaştırılması önem taşımaktadır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin aile aidiyetinin aile içi şiddete ilişkin görüşlerine ve bireysel özelliklerine göre karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet ile Aile ve Tüketici Bilimleri Bölümünde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 421 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Mavili, Kesen ve Daşbaş 2014 tarafından geliştirilen ve 17 maddeden, 2 alt boyuttan oluşan “Aile Aidiyeti Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde standart sapmadan, aritmetik ortalamadan, ikili gruplar için t testinden, ikiden daha fazla grup için ise ANOVA’dan yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin %62.7’si daha önceden aile içi şiddete maruz kalmadığını, aile içi şiddet mağduru öğrenciler arasında duygusal şiddete uğradığını belirtenlerin ilk sırada yer aldığını %15.9 , bunu fiziksel şiddete uğradığını belirtenlerin %15.0 izlediği yönündedir. Öğrencilerin okudukları bölüm, cinsiyet, yaş ve daha önceden aile içi şiddete uğrama durumları ile aile aidiyetleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir p

Kaynakça

  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal aidiyet ve gençlik: Üniversite gençliğinin aidiyeti üzerine sosyolojik bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Biller Enstitüsü, Konya.
  • Aslantürk, H. (2017). Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip üniversite öğrencilerinin aile aidiyetlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baumeister, R.F. & Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. The American Psychological Association, 117(3), 497-529.
  • Baumeister, R.F. & Tice, D. (1990). Anxiety and social exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology, 9, 165-195.
  • Cockshaw, W.D., Shochet, I.M. & Obst, P.L. (2014). Depression and belongingness in general and workplace contexts: A cross-lagged longitudinal investigation. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(5), 448-62.
  • Demir Akçer Z. (2006). Aile içi şiddete maruz kalan kadınlar, Diyarbakır örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • DeWall, C.N., Deckman, T., Pond, R.S. & Bonser, I. (2011). Belongingness as a core personality trait: How social exclusion influences social functioning and personality expression. Journal of Personality, 79 (6), 1281-314.
  • Duru, E. (2007). Sosyal bağlılık ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Eğitim Araştırmaları Dergisi (Eurasian Journal of Educational Research), 26, 85-94.
  • Güler, N., Tel H. & Tuncay Özkan, F. (2005). Kadının aile i̇çinde yaşanan şiddete bakışı, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 27, 51-56.
  • Hagerty, B. M., Williams, R. A., Coyne, J. C. ve Early, M. R. (1996). Sense of belonging and indicators of social and psychological functioning. Archives of Psychiatric Nursing, 10, 235-244.
  • Kocadaş B. ve Kılıç M., 2012. Düşük sosyo-ekonomik yapıdaki kadın ve çocuğun şiddet algısı. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu 1, 349-359.
  • Leary, M. R., (1990), Responses to social exclusion: social anxiety, jealousy, loneliness, depression and low self-esteem. Journal of Social and Clinical Psychology, 9, 221-229.
  • Lewett-Jones T., Lathlean, J., Maguire, J. & McMillan, M. (2007). Belongingness: a critique of the concept and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 3, 210-8.
  • Mavili, A., Kesen F.N. & Daşbaş S. (2014). Aile aidiyeti ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 14(33).
  • Nasır, Ş. (2013). Origins of individual differences in the need to belong: The role of parental control. Master Thesis, Koç University Social Sciences&Humanities, İstanbul.
  • Peplau, L. A., Perlman, D., (1982), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy. Wiley-Interscience, New York.
  • Pickett, C. L., Gardner, W.L. & Knowles, M. (2004). Getting a cue: The need to belong and enhanced sensitivity to social cues. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(9), 1095-1107.
  • Sargent, J., Williams, R.A., Hagerty, B., Lynch-Sauer, J. & Hoyle, K. (2002). Sense of belonging as a buffer against depressive symptoms. Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 8(4), 120-9.
  • Synder, C. (1994). The psychology of hope. Free Press, New York.
  • Türk Dil Kurumu. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr
  • Twenge, M., Catanese, K. R. & Baumeister, R. F. (2002). Social exclusion causes self- defeating behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 606-615.
  • Vahip, I. (2002). Evdeki şiddet ve gelişimsel boyutu: Farklı bir açıdan bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 13(4). 312-319.
  • Vatandaş, C. (2003). Aile ve şiddet: Türkiye’de eşler arası şiddet.1.Baskı, Ankara, Uyum Ajans.
  • Williams, K. D., Shore, W. J. & Grahe, J. E. (1998), The slient treatment: Perceptions of its behaviors and associated feelings. Group Processes and Intergroup Relations, 1, 117-141.
  • World Health Organization. (2002). World report on violence and health: Summary. Geneva.
  • http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en. pd

The Comparison of Family Sense of Belonging of University Students According to Their Opinions on Family Violence and Their Individual Characteristics

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 180, 01.01.2019

Öz

A sense of belonging is explained as the perception of the individual in an interpersonal system. Belonging is the most complex need of human beings and it is an undeniable fact that the family is the most fundamental unit where human beings are born and raised and their needs are met. In this context, considering the lack of studies on this subject, it is important to compare the family belonging of university students according to their views on family violence and their individual characteristics. This study was conducted in order to compare the family belonging of university students according to their opinions on family violence and their individual characteristics. 421 students from 2015-2018 academic year participated in the study in Social Services and Family and Consumer Sciences Department of Hacettepe University. In the study, Family Sense of Belonging Scale which was developed by Mavili, Kesen and Daşbaş 2014 in 2014 and consisted of 17 items and 2 sub-dimensions was used. In the analysis of the data, standard deviation, arithmetic average, t test for binary groups and ANOVA for more than two groups were used. 62.7% of the students stated that they had not been subjected to domestic violence before. Among the students who were victims of domestic violence, those who stated that they were exposed to emotional violence were in the first place 15.9% , followed by those who stated that they were subjected to physical violence 15.0% . It was determined that there was a significant difference between the family violence and the status of family violence in the department, gender, age and the students they studied p

Kaynakça

  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal aidiyet ve gençlik: Üniversite gençliğinin aidiyeti üzerine sosyolojik bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Biller Enstitüsü, Konya.
  • Aslantürk, H. (2017). Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip üniversite öğrencilerinin aile aidiyetlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baumeister, R.F. & Leary, M.R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. The American Psychological Association, 117(3), 497-529.
  • Baumeister, R.F. & Tice, D. (1990). Anxiety and social exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology, 9, 165-195.
  • Cockshaw, W.D., Shochet, I.M. & Obst, P.L. (2014). Depression and belongingness in general and workplace contexts: A cross-lagged longitudinal investigation. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(5), 448-62.
  • Demir Akçer Z. (2006). Aile içi şiddete maruz kalan kadınlar, Diyarbakır örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • DeWall, C.N., Deckman, T., Pond, R.S. & Bonser, I. (2011). Belongingness as a core personality trait: How social exclusion influences social functioning and personality expression. Journal of Personality, 79 (6), 1281-314.
  • Duru, E. (2007). Sosyal bağlılık ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Eğitim Araştırmaları Dergisi (Eurasian Journal of Educational Research), 26, 85-94.
  • Güler, N., Tel H. & Tuncay Özkan, F. (2005). Kadının aile i̇çinde yaşanan şiddete bakışı, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 27, 51-56.
  • Hagerty, B. M., Williams, R. A., Coyne, J. C. ve Early, M. R. (1996). Sense of belonging and indicators of social and psychological functioning. Archives of Psychiatric Nursing, 10, 235-244.
  • Kocadaş B. ve Kılıç M., 2012. Düşük sosyo-ekonomik yapıdaki kadın ve çocuğun şiddet algısı. Uluslararası Katılımlı Kadına ve Çocuğa Karşı Şiddet Sempozyumu 1, 349-359.
  • Leary, M. R., (1990), Responses to social exclusion: social anxiety, jealousy, loneliness, depression and low self-esteem. Journal of Social and Clinical Psychology, 9, 221-229.
  • Lewett-Jones T., Lathlean, J., Maguire, J. & McMillan, M. (2007). Belongingness: a critique of the concept and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 3, 210-8.
  • Mavili, A., Kesen F.N. & Daşbaş S. (2014). Aile aidiyeti ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi. 14(33).
  • Nasır, Ş. (2013). Origins of individual differences in the need to belong: The role of parental control. Master Thesis, Koç University Social Sciences&Humanities, İstanbul.
  • Peplau, L. A., Perlman, D., (1982), Loneliness: A sourcebook of current theory, research and therapy. Wiley-Interscience, New York.
  • Pickett, C. L., Gardner, W.L. & Knowles, M. (2004). Getting a cue: The need to belong and enhanced sensitivity to social cues. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(9), 1095-1107.
  • Sargent, J., Williams, R.A., Hagerty, B., Lynch-Sauer, J. & Hoyle, K. (2002). Sense of belonging as a buffer against depressive symptoms. Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 8(4), 120-9.
  • Synder, C. (1994). The psychology of hope. Free Press, New York.
  • Türk Dil Kurumu. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr
  • Twenge, M., Catanese, K. R. & Baumeister, R. F. (2002). Social exclusion causes self- defeating behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 606-615.
  • Vahip, I. (2002). Evdeki şiddet ve gelişimsel boyutu: Farklı bir açıdan bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 13(4). 312-319.
  • Vatandaş, C. (2003). Aile ve şiddet: Türkiye’de eşler arası şiddet.1.Baskı, Ankara, Uyum Ajans.
  • Williams, K. D., Shore, W. J. & Grahe, J. E. (1998), The slient treatment: Perceptions of its behaviors and associated feelings. Group Processes and Intergroup Relations, 1, 117-141.
  • World Health Organization. (2002). World report on violence and health: Summary. Geneva.
  • http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/summary_en. pd
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Arslan Bu kişi benim

Hande Şahin Bu kişi benim

Sibel Erkal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE K. Arslan, H. Şahin, ve S. Erkal, “Üniversite Öğrencilerinin Aile Aidiyetinin Aile İçi Şiddete İlişkin Görüşlerine ve Bireysel Özelliklerine Göre Karşılaştırılması”, Researcher, c. 7, sy. 1, ss. 168–180, 2019.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.